Træf vennerne er kommet godt i havn :-)

HOs billede
Din bedømmelse: Ingen Gennemsnit: 5 (2 stemmer)

ændrer lige overskriften, ingen skal hænge med navns nævnelse så længe Smile

Kommentarer

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.

Hej HO er hjemvendt til Århus
Opdatering følger i morgen må hellere få sovet lidt Smile

Mikkel

HOs billede

SUPER - var ved at være lidt nervøs Smile)

Peter Goldenbek Kahls billede

Dejligt at høre du er kommet sikkert i havn Mikkel Shock)

Mikkel Skovsens billede

Tak og det er dejligt at lande i sin egen seng og komme hjem til hunden kan mærke jeg er savnet Smile
Tak for sidst det var en hyggelig dag .

Jeg skal lige have tømt båden.
Så skal jeg komme med en beretning fra vores dejlige og lidt skræmmende hjem tur Smile
men alt vel....

Mikkel Skovsens billede

En dejlig start på en hyggelig hjem rejse
Mig og Jonas vågnede op til et dejligt vejer i Vindeby dog uden ret meget vind.
Vi besluttede at få noget morgenmad og kaffe.
Så fyldte jeg vand på båden pakkede ledningen sammen og med fuldt opladede batarier og mad i køletasken og lækker kage kunne det jo ikke gå helt galt Smile
Under maden besluttede vi at vi ville tage lillebælt hjem dog en del længere tur men også en smuk tur.
Jonas ønskede at sejle nat sejlads så kiggede lidt på kortet og fandt en frihavn som jeg tænkte vi kunne tage på vej hjem hvis vi blev for trætte.
står godt nok det er en motorbåds klub men der var da så mange master på de både jeg kunne se på billedet.
så vi begiver os afsted og nyder den smukke sejltur dog med motor og sejl da vi skulle langt,
da vi passere Fåborg siger jeg til Jonas, jeg kan huske i gamle dage hvor der gik det vi her i Århus kaldte sprit ruten til Tyskland og så fik han blod på tanden og ville til Tyskland, men måtte så melde pass og sige det bliver en anden gang.
Da vi kommer til Helnæs bliver han træt og går ned og sover lidt, det er som helt ok så begynder der at komme lidt vind at sejle på,
Vi kommer til Tybrind vig så vågner han igen og vi hygger mens det bliver mørkere og ved Fænø er der ved at være helt mørkt og vi sejler igennem lillebælt i nattens mørke og det var ikke noget problem da jeg har nogen gode lamper på og en håndholdt søgelampe så vi ikke overså en uafmærket bøje og det gav for det meste en god vind som passede til den vej vi skulle så alt i alt en dejlig natsejlads må indrømme vi brugte motoren selvom vinden skubbede godt på.
Vi snakkede lidt om vi måske skulle se at få lidt diesel på da jeg ikke har nogen tankmåler på og efter jeg har lavet tankning fra dækket kunne jeg ikke måle standen så vi beslutter at gå til Varbjerg havn der måtte der da kunne tankes det er jo en motorbåds havn og Jonas var også ved ar være mættet for nat sejlads så det var målet for vores tur.
Ud for Fredericia skal jeg da lige love for der var blevet op bygget nogen gode bølger men helt slemt var det ikke for vi havde en fin vind mod havnen,
Kunne på kortet godt se det ikke var en stor havn men vanddybten og sejlbåde i havnen gjorde at jeg ikke frygtede det så meget,
Men da vi så kommer der hen kan jeg overhovedet ikke se hvor indsejlingen er så jeg hopper i gummibåden og sejler ind for at finde den den var dog så smal at med de stor bølger der var vidste jeg der blev med tungen lige i munden.
Jonas skulle så bare sejle lidt rundt uden for i Maxien til jeg kom ud igen,
Men jeg kunne egentligt godt se han var drevet et godt stykke da jeg skulle ud igen, da jeg så kommer der hen står han og græder og siger han er gået på grund, så var det bare at krydse fingre for at det bare var sand så jeg smed bare hurtigt uden videre snoren fra gummibåden på Maxin og konstatere det bare var sand men den var kommet langt ind så det kun når bølgerne kom den flyttede sig det første gode stykke vej,
Men ud kom vi og så hen mod den såkaldte indsejling der bestod af et par træ pæle som vi skulle igennem, der skulle være 2 meter vand men vi bumper på bunden et par gange hen til kanalen men der var også store bølger.
Vi kommer ind i kanalen hvor der står en gravemaskine så tænker jeg nu må der være vand nok og træt var jeg også ved at være kl er vel 2-3 stykker,
Men nej kanalen var ikke dybere og vi kommer slæbende med bunden i slamet ind hvor selve havnen starter og så stopper den helt op,
Men nu vil jeg egentligt gerne til køjs og det kan jeg så ikke Sad
jeg kan egentligt ikke rokke båden mere, men kanalen er så smal jeg ikke vil kunne vende der og bakke ud til bølgerne ville heller ikke være nemt, så prøver at vende båden det kan jeg heller ikke for jeg sidder fast så der er nok begyndt at blive lavvandet,
Så må jeg jo bakke der sker bare ikke noget og jeg vipper lidt fra side til side men nej.
Og smæld så går motoren ud SÅ vidste jeg godt hvad der var galt det var den snor fra gummibåden SHIT så var gode råd dyre.
Men hvad der var endnu værre er at indsejlingen er fra en å og gummibåden begyndte bare at gå til havs.
Hvad gør man så, jeg tog sko overtræks bukser og jakke af og så bådshagen i hånden og så var der bare dømt kap svømning kl 03 om natten Jeg fangede den igen lige i udmundingen og så var det bare tilbage SKULLE hilse at sige vi ikke har opnået bade temperature endnu så det var koldt.
jeg satte gummibåden fast igen og Jonas stod så og græd igen så måtte berolige ham med at der jo ikke var sket noget og han ikke skulle græde men bare grine istedet det hjalp og JA så var det bare i baljen igen for der var jo en snor i skruen.
Jeg fik den ud og motoren kunne starte igen dejligt men jeg kunne jo stadig ikke få båden fri.
Jeg fik tørt tøj på og så måtte jeg ned i gummibåden igen og se om jeg kunne skubbe den rundt så jeg fik forenden ud mod havet igen, det kunne så efter lidt møje og besvær godt lade sig gøre og med Jonas som styrmand i tomgang i fremadgående og mig i gummibåden skubbende bag på fik vi den ud og nu var der snart lyst for jeg kunne jo nærmest ikke bare ligge mig til at sove i indsejlingen
Jonas sagde så at det eneste der manglede var lidt dunkelt musik og en ond mand med en kniv og en ishockey maske der stod på bereden.... end uhyggelig gyser for ham ...
vi kom så ud igen og så trak vi sejl men nu var vinden da ikke til vores fordel mere vi kunne slet ikke komme nogen steder hen vi gerne ville og med selvstyren og motoren tændt prøvede jeg at gå meget skarpt op i vinden men styren var for langsom og vi snorrede rundt flere gange som Jonas sagde det var lidt som om vi bare skulle tilbage til ondskabens havn for der skulle vi ende vores dage.
Jeg fik lidt styr på båden men bølgerne var virkelig blevet lidt store og jeg kunne ikke komme hen hvor jeg gerne ville og Jonas havde fået nok spænding for en periode så han sagde at han var så bange han ville gå ned og sove og håbe det så bedre ud når han vågnede igen ( sikke da en tillidserklæring )
Så jeg kæmpede løs med bølgerne mens Jonas sov og jeg havde egentligt dårlig samvittighed over alt det her men en havn skulle der findes og underligt nok nægtede jeg at sejle tilbage til Fredericia som heltsikkert ville have været nemmest og bedst men prøvede at kæmpe mig videre men jeg blev ikke ligefrem mere frisk selvom jeg havde fået mig en kold dukkert Smile efter nogen tid opgav jeg gik op i mega bølger og bjergede min genua og så måtte jeg bare holde fast for ellers ville Jonas hvis ikke vågne op til bedring Smile
Jeg kan snart ikke holde mig vågen længere og satser på Julsminde men der går ikke længe før jeg opgiver det og søger efter nærmeste havn, den der så lå bedst var i mundingen af Vejle fjord men da jeg nærmer mig beslutter jeg at gå til Vejle selv om der er langt Diesel vil jeg gerne have også og et rundstykke
Jeg tror vi når Vejle kl 9 og vi finder en plads hopper i gummibåden og sejler til byen og køber noget mad ,
jeg får mig et bad efter mit kolde dyp i nattens mulm og mørke sover et par timer tjekker med Diesel men den tager kun kort . Men ihvertfald ikke mit og havnemesteren kunne godt hjælpe men først dagen efter for han havde glemt nøglen så samme aften ringede min mor og de fik så hele historien og de forbarmede sig over mig og kom med 25 l Diesel for havne mesteren kom først til middag og så var det næsten forsent at komme afsted der er alligevel 109 km til Egå fra vejle.
Da de så kom til vejle ville Jonas gerne med hjem han havde fået nok nu.
Så jeg snupper så det sidste stykke vej alene

Tur slut kl 01 igår

PS Har ikke tjekket om jeg har vrøvlet med mit skriveri Smile
Jeg er træt idag Smile
Men dejligt at være hjemme ved hunden og seng og bruser

Allan Stenders billede

Hold da op, hvor en tur i der har haft. Godt at i er i sikker havn igen. Håber Jonas snart vil med ud at sejle igen, så han ikke bliver helt skræmt

Mikkel Skovsens billede

Smile Jeg tror ikke han er helt skræmt af sejlads
da vi sejlede i torsdags var der godt med vind og bølger og han fik det skidt to gange
men pludselig kunne han godt sove i store mod bølger.
som han selv siger det tror han at han bliver mere søstærk jo mere han sejler
Så han er nok snart kureret for søsyge
Men ja det var da lidt af en tur vi havde
men vil da gerne indrømme at jeg godt ville have ønsket at vejle havn var Egå
var ikke helt pjatte med at skulle sejle de sidste 14 timer som det endte med det tog mig
var ved at være godt træt Smile
Men vejeret er vi jo ikke herre over
for hjemturen var også med vinden stort set lige i hovedet dermed også bølgerne og der er sejladser der er rare Smile

Lars Helboes billede

Hej Mikkel.

Sikken en tur.
Jeg kender selv det, at man ikke tænker så klart en mørk nat efter mange timers sejlads ( gik på grund og måtte trækkes fri ).

Men jeg undrer mig noget over at du valgte Varbjerg! Et surfbrædt kan stort set ikke gå derind!

Du havde jo masser af dejlige havne i nærheden.
Kongebrohavnen, Strib, Brejning, Rosenvold, Endelave, Hou og Bogense.
Alle havne, der ville have været perfekt for din videre færd.

Havde du valgt de få sømil til Bogense, så havde jeg hjulpet med diesel, kaffe og morgenmad.
Men det kan du jo gøre næste gang.

Godt det endte godt.

Lars

Hej Lars

Ja en oplevelse rigere Smile

Men valget kom nok lidt som Hans var inde på FRI havn og så også at det var der vinden helst ville have mig hen men ja så fandt jeg ud af at der skal jeg ikke til igen...
Og så kan jeg jo heller ikke prale af jeg var kendt i området men det der gjorde det svært at forstå var at der lå en LM der ihvertfald var større end min inde i havnen
så tanken var kan han så kan jeg ihvertfald også Smile
Men ja ville have været klogere at betale havneafgiften og have fået en god natte søvn.

Smiler stort Mange tak for dit dejlige tilbud.
det må blive en anden gang Smile

Allan Lavridsens billede

Hej Mikkel,

Sikke en tur. Erfaringer og oplevelser rigere. Godt at høre fra dig igen. Er Christian og Torben sikkert hjemme også ?

Mvh Allan

Hej Allan

Ja det må man sige ja til Smile
Jeg har ikke hørt fra Torben Men Christian er sikkert hjemme, har været ude og sejle kap med ham idag.

HOs billede

Hej Mikkel Uhada - sikken nat - det var da lidt af en oplevelse, en af dem man godt kan være foruden.
Men tak for den fine og ærlige beretning, både du og andre kan sikkert lære noget af turen.
Men alt gik jo godt til sidst, og om et par år kan i skrald grine af det igen og igen (jeg taler af erfaring, og historien bliver kun bedre og bedre)
Men jeg forstår ikke det med Varbjerg og dybt inde i Båring vig, da skal man helst være lokalkendt og ikke stikke dybere end 0,8 meter til sidst. Men jeg læser ordet frihavn = billig overnatning?

Man kan jo altid være bagklog, men jeg vil gerne give et par tip som alternativ frihavn / billig overnatning.
Læs nu TIP som et hint, og ikke en bebrejdelse:-)

Havde du drejet BB ind i Kolding fjord, kan du ligge gratis for en nat ved broen "Lyngsodde" eller lidt længere ind Kolding sejlklubbers broer, det er det mange andre der gør. Og der er masser af vand hvis du angriber broerne rigtig.
(se indsatte skitse)
Herfra havde du 5 mil til tanken på sydhavnen - altså i alt 10 mil i stedet for til Vejle som er godt 10 mil i alt 20 mil.
Ergo kan man spare i alt 10 mil.
Eller følgende morgen fortsat til Fredericia marina for at tanke.

Måske vi skulle lavet et eller ande sted hvor vi evt. kan have tlf. numre til hinanden, jeg vil gerne hjælpe hvis det er muligt i mit område.

File 7355

Hej Hans

Ja spænding kom der ikke til at mangle Smile

Nej idag forstår jeg det heller ikke vi gik der ind men du har helt ret Fri havn var grunden.

Modtager Tipet Smile tænker måske vi kunne lave en liste over gode ankerpladser og broer syntes de er svære at finde.

Ja den liste kunne da være fantastisk. jeg vil ihvertfald også meget gerne med på listen og hjælpe mine med sejlere her på sejlnet det kunne jo også være en god måde at lære hinanden bedre at kende også hvis nogen af jeg fra træf kommer til Århus ville det da være hyggeligt at ses igen..

Allan Stenders billede

Rigtig god ide HO, der må kunne laves en gruppe af venlige sjæle et sted her på Sejlnet.dk??

HOs billede

Ja Allan, det kunne jeg godt tænke mig at være en del af, men den skal være lidt lukket, således de som ønsker hjælp også har oplyst et nummer andre kan ringe til hvis lokummet brænder:-)
Og en del oplysninger skal der til, forstået på den måde, hvis en kommer i bekneb for 5 liter brændstof, - nåh ja så kan han jo lige skynde sig at blive medlem af sejlnet.dk, så kommer hjælpen Wink
Håber i fatter hvad jeg tænker, ellers må jeg tænke lidt højre:-)

Allan Stenders billede

Jeg er HELT enig med dig

Allan Lavridsens billede

Man kan godt lave lukkede private grupper. Iøvrigt kan profilsiden også have felter som feks telefon #, der kun kan ses af venner. Bare skriv til maskinmesteren, hvis I har tekniske ønsker.

Mvh Allan

Christian von Leck Østergaards billede

Hold nu kæft en tur!
Den smugle jeg kender til Jonas, så skal han nok klare sig, det er mit indtryk at han er glad for at prøve nye udfordringer, men det kan jo også blive lige spændene nok til tider (specielt for moderen).

Jeg havde en fin tur hjem, jeg dampede af sted fra træffet kl.22.00 og sejlede mod storebælt. Da jeg kom til Lundeborg, kl.01.00 besluttede jeg at ligge op for natten og stod så op igen kl. 04.00 og sejlede kl. 05.00.

Det var fint vejr, men noget skiftende vind, så motoren var på det meste af vejen. kort før Tunø ved Samsø løb jeg tør for diesel, og da der ikke er biler på Tunø så har de sku nok heller ikke en dieseltank. Ude i Aarhusbugten kunne jeg se at der var vind så jeg fortsatte bare for sejl.
Nu døde vinden efterhånden til det rene ingen ting og det var med omkring 2 knob jeg anløb min hjemhavn (Kaløvig bådehavn) kl. 19.00.

Jeg var løbet tør for solcreme så jeg havde et viskestykke over hovedet og så en kasket oven på, for ikke at blive helt ristet. Folk kikkede lige en ekstra gang, det er ikke mange Arabere der sejler i lystbåd i vores hjørne af verden.

Beklager at I ikke hørte fra mig før nu, men jeg har haft travlt, med noget så uvant for mig som arbejde, og det har sku taget lidt hårdt på mig. Det var dejligt at se Jer alle til træffet og tak til Trine, Allan og ungerne for vejret, maden og alt det andet hyggelige i vindeby.

De bedste hilsner

Christian

Hej Christian
Godt at høre fra dig også, sikkert et ømt syn med din hovedbeklædning Smile

Mikkel Skovsens billede

Jeg er rat sikker på hun ved han er i gode hænder sammen med mig Smile
men alt skal jo tages i dosiser som han kan rumme og tror han lige nåede der til uden at komme helt over den så det bare blev træls Smile

Vi ses

Torben Jensens billede

Hej Mikkel...Noget af en tur...puhaaaa.
Jeg kom sikkert hjem...og er nu på vej til træf FTLF i Øre, ved Ebeltoft.
Tak for hyggeligt samvær i Vindeby.
Torben

HOs billede

Hej Torben - godt du kom godt hjem - og god træf i FTLF.
Hvilken spisested var der FTLF tidligere brugte til træf i æviltovt ?
Jeg har lige hørt nogle grusomme beretninger om maden på et sted i Ebeltoft

Hej Torben Smile

Godt at høre du kom godt hjem.