På langtur med Avalon. Del 29. (Sidste del).

Allan Carstensens billede
0
Din bedømmelse: Ingen

29. Rejsebrev 4. – 10. juli 2009.

Cherbourg til Hundested.

Den 4. juli efter kun en dag gik det videre hjemover fra Cherbourg. Der var næsten ingen vind, så Janmar (motoren) måtte trække læsset det første døgn. Derefter kom der vind, og det gik strygende op mod det snævreste sted i Den Engelske Kanal mellem Dover og Calais.
Lige før Calais kom et fransk kystbevogtningsskib op på siden af os. De bad om at komme ombord for rutinecheck. Det blev et meget detaljeret ”rutinecheck”. I alt 5 mand kom ombord. ALT blev gennemrodet og endevendt. Selv prøver fra vanddunke, diesel- og vandtanke blev taget. De satte snusetape op overalt. Arleys pas blev specielt undersøgt og skabte meget undren, fordi pasnummeret sluttede med 4 nuller. 3 timer blev tolderne ombord. Det endte dog med, at alt var ok, og de ønskede os fortsat god sejlads. På det tidspunkt var vi også næsten ud for Belgiens grænse.
Ud for indsejlingen til Rotterdam måtte motoren i gang, da jeg hurtigt måtte vige for en færge på vej ind. Da jeg 5 minutter efter slukkede for motoren lugtede det brændt??? Arley kunne ikke lugte noget, så jeg undersøgte det ikke nærmere.
På vej ind i Tyske Bugt og retning mod Kielerkanalen skulle motoren rutinemæssigt køre en time for at lade batterier. Solpanelerne gav ikke nok, hvis det var overskyet om dagen. Motoren ville IKKE starte. Arley, der er uddannet maskinmester, checkede relæ og startmotor. Startmotoren var helt død – relæ ok. Da det var nat ville vi vente til næste morgen med en mere detaljeret undersøgelse. Heldigvis var der god vind fra vest.
Startmotoren blev skilt ad. De interne ledninger var brændt over. Vi forsøgte, om vi kunne reparere med nogle muffer. Men da vi satte startmotoren tilbage og prøvede at starte, kom der bare et lille hik – det lugtede brændt – og så var det slut.
Uden motor kunne vi ikke gå til Kielerkanalen. I stedet for at sejle mod sydøst blev kursen ændret til nord. Op mod Thyborøn og Limfjorden.
Selvfølgelig kom der kulingvarsel med vind op til 18 m/s fra nordvest og regn – bidevind igen. Det holdt sig hele vejen til Thyborøn. Vesterhavets krapsø var som at køre rutsjebane 36 timer i træk. Vi blev kastet rundt. Til gengæld gik det stærkt. I lodsen advares der mod at sejle ind mod Thyborøn i vestlig kuling. Skulle vi sejle hele vejen rundt om Skagen??? 150 sømil ekstra! Heldigvis flovede det til 10-12 m/s et par timer før vi nåede indsejlingen. Vi fik sikker sejlads ind i fjorden. 2 knob medstrøm hjalp os hurtigt ned mod Oddesundbroen. Jeg kaldte brovagten over VHF’en og fortalte, at jeg kun kunne gå for sejl. Brovagten åbnede broen lige foran os, uden at jeg behøvede at reducere sejl – 8 knob igennem. Klokken var blevet 10 om aftenen den 8. juli. Vi ankrede for natten ud for marinaen ved siden af Oddesundbroen.
Vi skulle udnytte den gode vind fra nordvest. Allerede kl. 5 næste morgen lettede vi, og det gik strygende videre. Brovagterne er meget hjælpsomme. Aggersund åbnede uden for de fastlagte åbningstider. Det samme gjorde Jernbanebroen i Ålborg. Men da det var myldretid, kunne vi ikke få vejbroen op, men måtte vente 2 timer til kl. 17. Vi sejlede ind og lagde os ved kajen neden for ”spritfabrikken”.
Efter vejbroen var resten af turen ret begivenhedsløs. Det gik hurtigt mod Hundested. Vinden var hård fra vest og drejede på slutningen af natten mod sydvest – til tider kulingstyrke – krapsø – og bidevind. Vi kunne lige holde indsejlingen til Isefjorden op. Jeg reducerede sejl, så vi ikke kom for tidligt. Allan fra Topstykke havde lovet, at han ville komme ud i sin motorbåd og trække os ind i havnen. Han var der også. Men vi misforstod hinanden. Han ville trække mig ind i fiskerihavnen, og jeg havde fået lovning på pladsen neden for klubhuset i den gamle havn. Så det endte med, at jeg gik for sejl til kaj i den gamle yderhavn. Jeg drev simpelthen mod den nærmeste kaj. ”Fortøje som vi ligger”!
Jeg kom således på grund af motoren ikke til Hundested søndag den 12. juli kl. 14.00 som lovet, men allerede fredag den 10. juli kl. 10.
Jeg er tilbage i Hundested, hvorfra jeg startede for næsten 2 år siden den 4. august 2007.

Jeg ville ikke snyde dem, jeg havde lovet drikkelse og småkager, hvis de kom til Hundested. Så om søndagen blev der flaget over toppen. Der blev bagt småkager til den store guldmedalje. En hel del mennesker fra nær og fjern havde fundet vej til Hundested Motor- og Sejlklub. Vi havde en hyggelig eftermiddag.

Siden min afgang fra Hundested i 2007 har Avalon udsejlet 14.767 sømil – det svarer til ca. 2/3 af vejen rundt om Jorden ved Ækvator. Det er vel også ca. 20 gange så meget, som gennemsnitsdanskeren sejler på et år.

Nu har jeg behov for en pause i sejladsen. Avalon vil blive sat til salg. Skal der sejles, bliver det med andre.

SLUT

Danmark
55° 57' 49.7052" N, 11° 50' 49.956" E

Annonce