På langtur med Avalon. Del 27.

Allan Carstensens billede
0
Din bedømmelse: Ingen

27. Rejsebrev 1. maj – 24. Maj 2009.

St. Martin til Horta, Faial, Azorerne

Den 24, maj kl. 9.45 UTC fortøjede vi til kajen i Horta på øen Faial i øgruppen Azorerne. Det havde været en lang ensom tur på 2.750 sømil fra St. Martin til Horta. Meget længere end den direkte rute, der kun er på ca. 2.150 sømil. Man kan ikke gå den lige rute undtagen hvis man har mere end rigeligt med brændstof. Azorer højtrykket sætter en begrænsning, der medfører at man må go nordenom. En anden ting man lytter til vejrudsigterne for området. Herb, der bor i Canada, gav fantastiske personlige vejrudsigter og dirigerede mig uden om storme og vindstille så godt som det var muligt. Han er en virkelig guru på området. Han sidder i en rullestol, og hans hobby er guide sejlerne sikkert over Atlanterhavet. Chili med Bjørn om bord og jeg fulgtes ad hele vejen og sejlede den lange tur uden at komme ind i rigtigt dårligt vejr. Vi havde dog et par dage med ikke ret meget vind. Hvad gjorde vi så? Tog sejlene ned og gik til køjs. Og så kunne vi få et rigtigt ”bondehyl” på ca. 7-8 timer. Ellers var det 30 minutters søvn – op og kigge rundt – og tilbage på køjen. Bjørn oplevede Atlanten noget hårdere end jeg. Hans båd er en Ballad på 30 fod, min er på 39 fod, så mens han måtte sejle med næsten fulde sejl det meste af tiden, havde jeg 2 reb i storsejlet og kun en lille smule af genuaen rullet ud. Derfor havde Bjørn meget mere belastning på sin båd, hvor jeg næsten ikke havde noget. Derfor havde jeg heller ikke nogen skader på båden, men Bjørn havde en del på Chili. Turen tog 22 dage 23 timer og 45 minutter. Den længste tur jeg indtil dato havde sejlet alene. Bjørn synes det havde gået hurtigt, selv om vi havde et par dage, hvor vi bare drev for vindstille. Den sidste uge sejlede vi kun 3,5 knob i gennemsnit. Men totalt var gennemsnittet ca. 5 knob.
Jeg synes ikke selv det havde været anstrengende, men jeg sov alligevel mere end 12 timer den første nat efter ankomst. Vi fik en herlig modtagelse af besætningerne både på Espresso (Torben) og alle de norske både, som vi havde fulgt sammen med i Caribien.
Jeg købte et satellit mail system før jeg tog af sted fra Caribien. Det gjorde, at jeg kunne holde kontakt med familien, fortælle hvor langt jeg var nået. Bjørn kunne hver dag sende mail til sin kæreste (Bente). Vi modtog mail og vejrrapporter, så sejladsen kunne blive så sikker som muligt.
Jeg havde rigeligt med fersk mad, frugt og yougurt til hele turen. Købte et par kg oksekød inden start. Af halvdelen lavede jeg en stor gryderet, der gav mad til 8 dage. Af den anden halvdel lavede jeg steaks og mere gryderet. Da kødet næsten var slut, satte jeg en snøre i vandet med en ”blæksprutte på krogen. 5 minutter efter havde jeg en ca. 10 kg stor tun på krogen. Jeg nøjedes med at skære en enkelt filet på ca. et par kilo af fisken. Det lavede jeg en stor portion fiskefrikadeller og nogle steaks af – mums. Jeg havde også masser af dåsemad med – med undtagen af et par dåser flåede tomater og champignon, rørte jeg det ikke. Min morgenmad bestod af forskellig slags frugt (banan, plantan, æble, ananas, grapefrugt og appelsin) skåret i tern og blandet med müesli og yougurt. Det spiser jeg med pinde og drikker te medbragt fra Kina.
På turen over Atlanten havde vi næsten dagligt og nogle gange flere besøg af delfiner. Herlige og underholdende dyr, der fulgte os og lavede luftakrobatik ved siden af båden. En enkelt kaskelothval kom også i nærheden. Men heldigvis ikke så tæt som det skete for Espresso, der sejlede ind i 4, med det resultat at rorpinden og forstaget knækkede og sprang. De måtte i en periode styre med en rørtang. Masten blev holdt fast med spilerfald. Heldigvis skete der ikke noget med personerne ombord.
Espresso, der sejlede fra Tortola BVI samtidig med os, kom 2 dage før i havn på Horta. Vi havde et kort møde med dem på Peters Sport Café (Verdens mest berømte sejler cafe), inden de skulle sejle videre til Ponta del Gada, for at modtage Torbens kone Anne-Mette, der skulle komme dertil.
Bjørn og jeg bliver her til den 1. juni (hvis vejret arter sig). Vi ligger jo godt ved kajen lige neden for Peters Sport Café. Herfra sejler vi til Falmouth i England – reparerer det der er nødvendigt. Den tur på ca. 1.250 sømil regner vi med tager 11-12 dage. Vi sejler videre til Salcombe (ankrer) og sejler herfra til Cherbourg i Frankrig.
I Cherbourg tager jeg afsked med Bjørn. Han skal afvente sin kæreste ankomst i begyndelsen af juli. Jeg skal videre mod nord til Le Havre, Dunkirk og derfra til Belgien, Holland og Tyskland. Jeg sejler gennem Kielerkanalen og vil langt om længe ende i Hundested den 4. juli kl. 14.00. Jeg regner med at få kort midlertidig plads den dag lige nedenfor HMS klubhus ved ankomsten.
Jeg håber at se så mange venner vil komme til modtagelsen. Jeg giver øl, sodavand og småkager.

Danmark
38° 31' 48.5616" N, 28° 37' 30.9504" W

Annonce