På langtur med Avalon. Del 2

Allan Carstensens billede
0
Din bedømmelse: Ingen

10. august 2007:

Afgangen fra Wilhelmshafen den 10. august om morgenen gik stille og roligt. Søren havde lidt problemer med benene og var bange for at knæet skulle gå af led. Det smerter meget, når han skal til og fra borde. Søren fik lagt et par håndklæder om det svageste ben og derefter bundet et skødetov stramt udenpå, så det nærmest blev helt stift. Han blev derefter placeret i salonsofaen, der til lejligheden blev omdannet til en søkøje. Der er ikke meget Søren kan gøre, når der er lidt bølger, men ellers hjælper han til, så godt han kan.
Der var ikke så meget vind i starten, men der var lovet frisk til hård vind fra NV senere (5-6 beaufort). Godt fri af Jade kom vinden – ikke bare de lovede 5-6, men nærmere de 7 og en overgang 8. Søen rejste sig meget. Heldigvis var der lidt slæk på skøderne og ”Marie” fik lov til at tage slæbet ved roret. Ulemperne ved Marie er, at den følger vinden. Så engang imellem skal der lige trækkes i den røde eller grønne kontrolline, der justerer kursen med ca. 10 grader pr. hak til enten styrbord eller bagbord.
Vi tumlede af sted hele natten. Forlugen er lidt utæt, og der kom en del vand ind i forkøjen – min! Jonas og jeg holdt vagt på skift. Bente underholdt eller sov på dørken i salonen.
Da det blev lyst næste morgen, så jeg at der var kommet en flænge i genuaen. Den kom ned i en fart, for ikke at skaden skulle blive større. Der var stadig god fart.
Tidlig på eftermiddagen, da vi var ud for Den Helder kunne vi falde af og gå mod syd mod Ijmuiden eller Scheveningen. Strømmen var dog imod. Samtidig droppede vinden fra 15 m/s til ca. 3 på under en time. Det var selvfølgelig dejligt – solen skinnede. Søren kom til live, og kom op i cockpittet. Men farten over grunden droppede til en enkelt knob. Jerngenuaen blev startet. Farten steg til 6 (gennem vandet), men kun 4 over grunden. Det vil sige stadig 6 timer bare til Ijmuiden. Det blev besluttet at gå dertil.
Jeg satte mig på fordækket og begyndte, at håndsy den næsten 1 meter lange revne i genuaen. Heldigvis var det en syning, der var gået op, men det tog alligevel mere end 3 timer.
Først ved nitiden om aftenen – lige før solnedgang – kom vi endelig til Ijmuiden. Der var stærk strøm på tværs af indsejlingen. Det ser helt fjollet ud, at man sejler stærkt sidelæns indtil man er inden for ”breakwater”. Det skal man huske at tage meget højde for.
Lige indenfor havnemundingen ligger Seaport Marina – en meget stor lystbådehavn, der kan tage selv meget store lystbåde. Og dem var der mange af. Man får helt mindreværdskomplekser og ser ikke ud af meget blandt disse både.
Vi havde ikke mere end fortøjet båden – så skulle Søren i land og se lidt på faciliteterne. Selv om det er en meget flot marina med alle tænkelige faciliteter, er det også en meget dyr havn, hvor man både betaler for båd og personer ombord – 28 euro pr. døgn (ca. 200 kr.)!
Vi var meget trætte. Jonas, Bente og jeg gik hurtigt til køjs. Søren havde fået kontakt med nogle mennesker ved havnen og blev i land. Han måtte så banke på båden, når han skulle løftes ombord.
Ved siden af os lå en anden dansk båd – en LA-krydser. Ombord var en ung mand, som ville sejle alene til De Kanariske Øer.
Der er lovet dårligt vejr de næste par dage, så vi bliver her. Der er også nogle småting, der skal laves.

12. august 2007:
Næste morgen kl. 9 ville jeg op i bad. LA-krydseren var sejlet. Søren mødte jeg da jeg kom ud. Han havde hygget sig hele natten med nogle venner på stranden. Søren havde tænkt meget over de problemer han havde med sit handikap. Han havde derfor besluttet, at han ville tage hjem fra Amsterdam. Bente og jeg ville tage med ham ind til byen – en bustur på bare en time. I Amsterdam stillede vi Sørens bagage på centralstationen. Derefter fandt vi en internetbar, hvor Søren kunne bestille en billet hjem. Det klarede han meget hurtigt – og skulle af sted næste morgen med Sterling til København. Han ville se lidt på Amsterdam dag og aften, og så tage ud til lufthavnen.
Bente og jeg gik en lang tur rundt i byen mellem de utallige turister. Tog også en havnerundfart. Vi var tilbage i Ijmuiden ved spisetid. Vi ville sejle næste dag.

13. august 2007:
Det var blevet blæsevejr. Vinden var gået i SW – lige den retning vi skulle i. Styrken op til 8 (17-20 m/s). Vi bliver. Måske kommer vi heller ikke af sted næste dag p.g.a. samme vejr. Vi må finde på nogle sysler. Jeg har ødelagt en lampe i pantryet, der skal udskiftes. Vi mangler også efterhånden lidt forsyninger. Der skal skiftes olie og -filter på motoren. Og jeg skal finde ud af, hvorfor generatoren ikke lader batterierne. Vi gik de tre km ind til byen, hvor der også lå en stor og meget velassorteret bådudstyrsforretning. De havde alt, hvad vi manglede inkl. et stort aluminiumsanker (Fortress type), som Bente gav mig i fødselsdagsgave. Jeg fik lavet de andre ting ombord, med undtagelse af generatorproblemet. Ser lidt på det i morgen.

14. august 2007:
Endnu en liggedag. Vi tager bussen til Harlem (10 km). Vejrsituationen skulle blive bedre fra i morgen (W styrke 4).
En rigtig god dag i Harlem blev det. Det er en rigtig pittoresk lille by på størrelse med Odense. Jonas, Bente og jeg gik rundt i hele byen og tog til sidst en timelang sejltur på kanalerne. Derefter med bussen tilbage til Ijmuiden, hvor det nu regnede og var begyndt at blæse op. Udsigterne for i morgen har i mellemtiden ændret sig. Der er lovet 5-6 beaufort fra SW!!!!!!!!!!!! Så vi bliver her nok også i morgen. MERDE!
Det er ved at blive træls. Når man nu så gerne vil sejle.

Bente fortæller:

d. 7 aug til d. 14 aug.. Sejlede vi fra Brunsbüttel havn. Vi ville springe Helgoland over, for at komme videre i en fart. Det skulle vi aldrig have gjort. Vi havnede i Wilhelmshafen i stedet og til sidst i denne omgang til Ijmuiden. Disse strækninger var hård kost, for en lille kvinde som mig. Vinden tog til op til kuling. Og så var det absolut ikke sjovt længere. Jeg væltede rundt og slog mig alle vegne. Selv Jonas og Allan synes det var nok. Jeg blev dårlig igen. Jeg lå ned på dørken, det bedste sted at ligge, fandt jeg ud af. Den vagt jeg skulle have igen, gik helt i koks. Allan og Jonas tog 1 til 2 timer vagt på skift. Sådan. Endnu engang var jeg ved, at opgive. Mine grænser bliver overskredet hele tiden. Min krop gjorde ondt. Synes fornøjelsen forsvandt igen.
Jeg formår endnu engang, at komme op på mærkerne igen. Jeg formår simpelt hen dagen efter, at springe rundt i salonen som en krappe, man lærer af de slag man får. Søsygen var pludselig væk. Haleluja, min tur var reddet. Nu kunne jeg endelig få et liv igen. Jeg sørgede godt for både Allan og Jonas. Lidt snak om livet, holdte dem vist begge vågne. Indtil jeg blev træt, først kl 3 om morgenen.

Det skal lige nævnes, at jeg ikke kan holde styr på dato og klokkeslæt. Så derfor er jeg holdt op med, at skrive så detaljeret om hvor vi er og sejler til. (det kan I læse hvor Allan skriver om rejsebeskrivelser) Det hele flyder sammen. Jeg er konstant i grænselandet for krop og sjæl, og det fylder meget. Op og ned i tankerne om, hvad har jeg dog gang i…. (-:

Jeg kan bedre forstå nu, hvorfor nogen synes at jeg måske var lidt tosset, da jeg bestemte at sejle en tur som denne, uden særlig erfaring. JEG INDRØMMER BLANKT det er ret tosset, at springe ud på sådan en rejse jorden rundt, uden erfaring. Jeg har gjort det, fordi de mennesker og Skipper som er på Avalon har stor erfaring og fordi min trang til eventyr er STOR. MEN det er ikke nok, jeg er flere gange blevet så frustreret over, nærmest til det vandvittige, ikke at kunne de ting, for at hjælpe på skibet. Så mit råd. Lær navigation, sejl en masse ture og find ud af om du kan tåle bølgerne, inden du rejser. Så bliver overraskelserne ikke så store.
Jeg har flere gange været på vej hjem. Men så snakker jeg med de andre på skibet om det, og så tænker jeg lige en ekstra gang igen og bliver. Der er mange oplevelser der venter derude i den store verden.
Allan har fortalt mig om en kvinde i lignende situation, som har skrevet på langtursejlerne hjemmeside. Den må jeg hellere læse, jeg føler mig utrolig alene engang imellem. Dejligt at vide, det ikke kun er mig, der kan finde på sådan en ide.
Nu vil jeg slutte for denne gang. Maden venter. Og jeg skal have timer i navigation. Den vigtigste ting på et Skiv… hvor er du….

Kommentarer

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.
HenningOlsens billede

Jeg nyder at læse den ærlige beskrivelse af både bølgetoppe og bølgedale. Jeg glæder mig til næste afsnit!

Annonce