køb af båd i Norge

Nils Ks billede
0
Din bedømmelse: Ingen

Hej
Har fået øje på en brugt båd i Norge, som jeg kunne have interesse i. Er der nogen der har erfaring med moms- og toldregler når der handles udenfor EU? Båden sejler jeg selv hjem.

Bedste hilsner
Nils

Kommentarer

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.
brandorffs billede

Efter at jeg Google det. Ser det ud til at du skal betale 25% i moms. Og at nordmændene ikke refunderer momsen ved udførelse af båden. Men prøv ellers at skrive til told & skat. De burde vide det. Ellers kig mod sverig eller england. Der skal mig bekendt ikke betales ny told.

Nils Ks billede

Hej Brandorff

Tak for indlæg. Har skrevet til Told og Skat men de er ikke så hurtige på tasterne. Så vidt jeg har forstået kan man sejle en brugt (+ 3 mdr) båd fra et eu land til et andet uden at skulle betale skatter og afgifter. Problemet er bare at drømmebåden er norsk...

oems billede

www.toldpriser.dk kan du få en beregning af hvad det koster at importere forskellige varer fra lande uden for EU. Det er fuldkommen stensikkert at du skal betale moms af købet, - altså skal du lægge 25% oveni den pris du skal betale. Derudover er der told på forskellige varegrupper. Jeg kan ikke se at der står noget under hverken 'Sejlbåde',' 'Motorbåde', 'Både' så det kunne tyde på at der ikke er told. Men på f.eks. campingvogne er der 2,7%. Og på ekkolod er der 3,7%. Jeg gætter på at der IKKE er told på både, så du skal bare lægge 25% oveni.

Det næste problem er CE-godkendelse. Hvis du importerer en båd til et EU-land skal du selv sørge for at få den CE godkendt. Det kan blive dyrt. Du kan også lade være med CE-godkendelsen, men så kan du (formentlig) ikke få den forsikret, eller forsikringen vil evt. være underlagt 'andre betingelser'. (Der gælder særlige regler for både, der allerede befinder sig inden for EU og/eller er ældre end et vist åremål).

Citat:
'Det er strafbart, at bringe en båd ind på det danske marked (eller i et andet EU land), hvis ikke den er CE-mærket. Og det er naturligvis en skærpende omstændighed at sælge den eller forsøge på det.' http://www.sejlsport.dk/baadejer/baadejerskab/ce-maerkning, - hvor der er links til søfartsstyrelsen m.fl.

Pjece; http://www.sejlsport.dk/media/45260/CE3flfolderweb.pdf

Der kan være særlige ordninger med CE-godkendelse for både fra Norge, som vist er EØS-medlem (altså ikke EU, men EØS), Dem er jeg ikke klar over, men jeg antager at der gælder samme regler fra Norge som fra USA f.eks. Altså at båden skal CE-godkendes eller at du sejler ulovligt under strafansvar Smile

Du kan holde 'lav profil', købe den og sejle den hjem uden nogen opdager noget, -. hverken toldvæsen eller CE-myndighederne (søfartsstyrelsen). Så kan du formentlig sejle selv mange år frem.

Ved evt. videresalg skal der så laves en 'dækhistorie', som dokumenterer at båden har været i EU altid, eller inden CE-reglernes ikrafttræden. Og tilsvarende skal forsikringen 'bildes ind' at båden allerede er CE-godkendt eller evt. (som mange både) ikke skal CE-godkendes fordi den allerede er i EU og har været det længe.

Det er vel væsentligt at vide hvad man risikerer, - ikke? Smile

Nils Ks billede

Hej OEM

Tak for svar og gode input. Hvis jeg handler bliver det efter bogen. Det duer ikke at skulle sejle rundt og være småparanoid. Det kan også give problemer hvis man sejler til udlandet og papirerne ikke er i orden...

Annonce