Spækhugger - Vedligehold og bådplads - udgifter på et år

Dannys billede
0
Din bedømmelse: Ingen

Jeg skal have mig en spækhugger, da det er det jeg lærer at sejle med nu og det er en god størrelse som førstegangskøb. Mit spørgsmål her er også baseret ud fra en grov betragtning som ikke kan give et præcis svar, men håber på at det dog giver en hvis skitse af forholdende. Hvis man går ud fra at købet af en brugt spækhugger og hvor sejl, rig og motor er af god stand, hvilket spænd kan udgifterne så ligge i på årsbasis?

Her tænker jeg bl.a. på:

- bådsplads og på opbevaring på land
- medlemsskab til sejlforening
- forsikring (set ud fra en prisklasse, brugt til mellem 30.000 - 50.000 kroner)
- kontinuerlig vedligeholdese (maling af køl, evt. udskiftning af rig, dele)
- Andet?

Jeg selv bor i København, hvor priserne er lidt krydrede, men kunne godt tænke at få mig et bud på hvadenten det er i det jyske, Fyn eller på Sjælland? På forhånd tak.

Kommentarer

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.
Allan Lavridsens billede

Hej Danny

En ide.
Man kan finde sejlere bla vha bådtype - se blokken til højre på siden
http://www.sejlnet.dk/bådmærker/spækhugger
Der er pt 3 spækhuggere på sejlnet, mon ikke en besked på deres båd-side ville være en god ide til at finde speciel spækhugger info. Prøv.

Mvh Allan

Dannys billede

Hej Allan
Takker for dit svar. Det prøver jeg lige,

Erik Hingebjerg Hansens billede

Danny, jeg kender en meget patentlig mand i Esbjerg, som har sin Spækhugger til salg, og den har han plads til i Kolding, så hvis det har interesse, kan jeg skabe kontakten til ham ?

mvh Erik

Mikkel Skovsens billede

Har lige fået tilbud på forsikring til Maxi 68 til 30,000 kr
topdanmark kan gøre det til 1131 med 4000 i selvrisiko for fuld kasko og ansvar og 1439 med 1000 i selvrisiko
pantanius vil have et par tusinde + ansvar til 300 men da jeg så sagde jeg havde et bedre bud så kunne han godt lave det til 1780 med 2000 i selvrisiko

Jacob Laugesens billede

Husk at Pantaenius dækker at du får en ny eller en brugt ting i samme stand eller ny af det der er gået i stykker/stjålet. Det betyder at der ikke er fradrag for alder eller slid i erstatningerne. Der er jo ikke meget ved at få en erstatning der dækker for et halvt sejl eller en halv motor. Den er svær at sejle med.

De dækker også skader på el systemet selv om der ikke er flammer men bare ulmen og/eller sviden. Det er ikke alle de andre der gør det.

Der er generelt lige så store forskelle på dækningerne som der er på priserne.

Jeg har ikke noget med dem at gøre ud over at jeg er kunde der. Jeg undersøgte det bare meget grundigt da jeg skulle forsikre vores første båd sidste år.

Mikkel Skovsens billede

Tak
Ja var hvis også det jeg var kommet frem til dog er de dyrest men hvis de andre har en hel masse forbehold og man ikke kan bruge forsikringen til noget alligevel så er valget jo nemt
eks mast dækkes kun med 20% af forsikrede sum og skulle man have en ny mast til en som mig vil den langt overstige det beløb måske enda også det beløb båden er forsikret for
og så tror jeg så vidt jeg kan læse heller ikke jeg må ligge i vandet om vinteren
man kan jo så sige at jeg har kun haft ansvar siden jeg fik den og den har jeg ved pantanius til 200 kr så det er på en måde mange penge oven i
håber jo selvfølgelig aldrig jeg kommer til at bruge forsikringen og de 1130 ved top var ikke så voldsomt som 1780 men tror det bliver det jeg vælger
så kan man jo sige at jeg skrev tideliger + 300 i ansvar men han har nok ment misundelses afgiften som er 300 1% af de 30,000 for ansvar er kun 200 pt og den bliver sikkert ikke dyre fordi jeg får kasko på Smile
men pointen er også at man godt kan handle lidt om prisen og tallene er lidt i underkanten i forhold til spørgsmålet men dog dækker de lige det mindste beløb

Dannys billede

Rigtige gode indlæg, som giver en idé om hvilke summer man har med at gøre. Og det er jo ret rimeligt vil jeg sige, og til at have med at gøre. Vil klart skrive mig bag øret vedrørende Pantaenius og de nævnte forhold vedrørende dækning. Rimelige væsentlige pointer, i at det ikke kun er er prisen for forsikringen, men også hvad dækningen indeholder.

oems billede

Man siger vist at man skal sætte 1/3 af til køb af båd, 1/3 af til nyanskaffelser, 1/3 af til vedligehold/faste udgifter. Og så skal man huske at sætte ekstra 1/3 af til uforudsete udgifter. Det er den grundlæggende matematik. Den post der undervurderes oftest er udgiften til årligt vedligehold, bundmaling, reparationer, udskiftninger, pensler, sandpapir, slibe/polereværktøj, slibe/poleremidler, olie osv.

Mine udgifter/årligt: (33 fods båd)
Pæleafgift: 5700
Vinterafgift: 2300
Op/nedtagning: 800
Sejlklub: 900

Forsikring: Min pris er mellem 8-9000,- årligt, men det afhænger selvfølgelig af bådværdi. Har hos Codan p.t., Pantanius var cirka samme pris..

Årlig vedligehold:
Bundmaling og diverse udstyr ifm. rengøring, maling, polering: ca 3000,- (mindst). Dertil kommer ukendt vedligehold, - det løber op...Måtte forresten af med 3500,- for at ligge i fremmed havn i vinters, men sparede så vinterafgift i egen havn. Og skal af med 10.000,- (dog kun depositum, og kun engangs) for havnestativ i år

Nyanskaffelser: Pyh ha, det skal vi helst ikke ind på, men som jeg har læst et andet sted, så går det meste under sikkerhedsudstyr, ellers er det svært at argumentere over for den bedre halvdel, hvis man ellers skal budgetgodkendes. Måtte lige have søkort for 1000,-, en varmeblæser til 300,-, lidt led-pærer til 300,-, Sikringer, kabelsko, ny akkumulator til 1500,- ca. Kunne vist godt fortsætte lidt endnu, men har glemt det meste, heldigvis.. Nåh ja, skiftede redningsvest ud, - 600,-. Navneskilt 300,-

Der ryger da mindst ca. 25-30 kilo om året, hvoraf altså forsikring og naturligvis nyanskaffelser kan gøres mindre, afhængig af bådens pris og størrelse og viljestyrken i forbindelse med nyanskaffelser øvrigt Smile

Ture, - diesel, havnepenge, mad osv. Det skal nok ikke regnes med her, men det koster da alligevel..

HOs billede

Hej oem.
Dit regnestykke siger 4 x 1/3 hmmm ?
Den første og den anden 1/3 er vel mest en engangs fornøjelse, så meget anskaffelse behøves nu ikke, og kan deles over flere år.
Forsikring er som tommelfingerregel 1 % af bådens værdi, det vil sige din båd er forsikret for omkring 400K ? + 1% afgift.
Nu er det lidt svært at se hvilken båd du har ud af alle dem du har på din side som "min båd" men hvis det er for dem alle, bliver det jo dyrt.
Gennerelt mener jeg du "smører" lige rigeligt på i omkostninger, i forhold til det det kan gøres for.
Jeg mener en nybegynder kan sagtens klare sig for mindre, og bør ikke blive skræmt fra at blive sejler ved at læse dit indlæg.
Nu handler tråden jo begynder / spækhugger - eller hvad?
mvh
HO

oems billede

Den med 4*1/3 læste jeg engang i det tyske Yacht-magasin, - bare for at antyde at det let kan løbe op, så regnestykket ikke længere passer med almindelig brøkregning Smile

Min nuværende båd er Høvlen, - jeg har ikke fundet ud af at markere mine tidligere både som 'solgte' på sejlnet, det ser ud som om køber skal være en valid bruger på sejlnet, og det er ingen af mine købere. Det er korrekt at jeg er forsikret relativt højt, og det er naturligvis også korrekt at en Spækhugger vil være/bør være pænt billigere, hvis man da overhovedet ønsker kasko på den. Min tidligere Drabant 22 kostede 224 årligt i ansvarsforsikring, og selvfølgelig ingen kasko. En mindre båd koster selvfølgelig mindre i pæleafgift osv.

Mit formål var ikke at skræmme, men lidt realisme skader heller ikke. Brug mine tal som checkliste for nogle realistiske Spækhugger-tal, så kommer der ikke ubehagelige overraskelser, som man måske slet ikke har råd til. Det værste at se på i en havn er en båd, der langsomt forfalder..

Annonce