Opdatering af DLS NG

Annonyms billede
0
Din bedømmelse: Ingen

Det er næsten en måned siden at der var liv i denne gruppe, og jeg har det hele liggende klar til at installerer DLS NG, men har ikke installeret det endnu, og vil da meget gerne vide om der er andre bruger her på SejlNet der har installeret og evt. prøvet softwaren. Hvis ja, kan vi så be om en lille opdatering.

Kommentarer

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.
Allan Lavridsens billede

Der var en lang snak om DLS her, måske står der noget du kan bruge
http://www.sejlnet.dk/grupper/hvad-har-du-købt-til-båden-i-dag/post/dls-ng-det-levende-søkort-gratis-prøveperiode

Erik Hingebjerg Hansens billede

Ja det er rigtigt Allan, men det var jo mest for at få en evt. opdatering, da der ikke er sket noget i den sidste måned i forbindelse med dette.

Shantys billede

DLS er nedlagt
Talte med DSU 19.5.14 og fik at vide at systemet er er helt nedlagt. Jeg fik det Heller aldrig til at virke...

Hans Rugård Jensens billede

Jeg var tester på sidste års(2013) sommertur fra Øresund til Limfjorden- droppede DLS helt på hjemturen.
Jeg bruger nu udelukkende "analoge" søkort og OpenCPN med CM93kort med egne rettelse&/opdateringer.
Næste års tur sydover bliver med Lowrance Elite-7m og C-Map Max.

Shantys billede

Sikke en masse forkortelser... Wink
er ellers en rimelig "nørd" men ved altså ikke hvad du taler om Wink
Har du helt droppet elektronikken?
Eller har du et godt råd til kort på Android?

Kjeld Hansen_2s billede

Maritim-elektronik.dk der har reklame her på siden sælger en ny version af DLS
kig nærmere på det

oems billede

Shanty har allerede gjort opmærksom på det ovenfor, men DLS (Det levende søkort) er altså fuldkommen ophørt med at udkomme, - http://www.sejlsport.dk/mere/det-levende-soekort.

Skal vi ikke slå det helt fast med syvtommersøm, - DLS-produktet er ophørt.

De søkort der formidles via eventuelle gamle versioner er lige så gamle og uopdaterede som programmet selv. Det er ikke seriøst at sælge det fortsat.

Hvis man skal have opdaterede søkort (og det er vel det det handler om?) så kan man købe www.seapilot.dk. Det er p.t. eneste mulighed for at få seneste/opdaterede søkort til danske farvande.

Det er ikke en reklame for produktet, - jeg havde allerhelst set at man kunne købe opdaterede/officielle søkort til OpenCPN, men det kan man altså ikke. Så eneste mulighed for opdaterede søkort (inkl løbende opdateringer i sæsonen) er Seapilot, som erstatter DLS NG i øvrigt.

Seapilot retter sig mod fritidssejlere og fås både til Android og til Ios(Apple). Priserne er rimelige.

(PS: Man kan teoretisk set godt købe opdaterede/officielle søkort til OpenCPN via www.chartworld.com, men så kommer man til at betale en helt urealistisk høj pris, - nemlig samme pris som erhvervstrafikken betaler).

Andys billede

Fuldstændigt uoverskueligt hvad man skal købe og hvad det koster.

oems billede

Hvis man prioriterer selve søkortene og den løbende opdatering heraf, så man altid er sikker på at være up-to-date, så er der (desværre) kun een mulighed i Danmark. Og det er www.seapilot.dk til Android, Apple og Win8.

Data kommer løbende fra Søfartsstyrelsen og Geodatastyrelsen og er fuldkommen identiske med de data der formidles til erhvervstrafikken.

Så jeg er ikke enig i at det er uoverskueligt. Der er kun eet valg. Det hedder seapilot.dk. Desværre.

Så kan man understøtte navigationen med andre ting, -f eks. har jeg selv en gammel Garmin 292 ved roret.Søkortene er 3 år gamle, og jeg opdaterer dem ikke, men udstyret er robust, vandtæt osv og garmin'en leverer data til DST på min VHF.

På længere sigt kan man håbe at opdaterede søkort inkl løbende opdateringer kan købes mere frit, og også formidles via andre end Seapilot. Sådan er status ikke p.t. Desværre ikke.

Andys billede

Jeg har seapilot på min Android tablet, men jeg kan ikke se hvad jeg skal købe og hvad det koster at få DK ind.

Jeg fandt prisen. navionics koster det halve.

oems billede

Iht prislisten (https://www.seapilot.com/node/93 )koster officielle/opdaterede kort til en Android tablet 59 EUR for et år. Til en Android phone er det 29 EUR for et år.

Hvis du kan få samme(!) produkt til Navionics for halv pris, så hører jeg gerne. (Jeg har ikke hverken seapilot eller Navionics endnu)

Samme produkt inkluderer at der er tale om validerede officielle data fra GST og inkl løbende opdateringer (fra EFS) i et år.

Hans Rugård Jensens billede

Prøv også: http://www.visitmyharbour.com for engelske/irske/kanal elektroniske søkort. Der er også mulighed for at købe kort til OpenCPN på siden!

Andys billede

Det er så mig der ikke forstår siden.
Først licens til seapilot 47.50 EUR og så kort over Danmark til 58.75 EUR
Knap 800 kr.
Navionics 529 kr.

oems billede

Du lyder nu som om du forstår siden ganske udmærket Smile

Det er kortene alene jeg sammenligner. Mig bekendt er der ingen andre end Seapilot der tilbyder officielle søkortdata til DK inklusive løbende opdateringer automatisk. Og ellers hører jeg som sagt gerne.

Har du en kilde til Navionics kortene til DK, - hvor man kan se en mere præcis beskrivelse af de kort man får?

Else Mørks billede

Hvis man skal sejle i Limfjorden skal man være opmærksom på, at Seapilot ikke har markeringer vest for Løgstør! Var også tester af programmet sidste sommer:-)

oems billede

Sidste år var jo bare en pilottest. Har du sikker viden om at det vil gælde for i år også?

Shantys billede

Jeg har android både tablet og tlf.
Vil du så anbefale seaport eller navionics?
Hilsen Shanty

Shantys billede

Den var primært til oem

oems billede

Seapilot (www.seapilot.se) anvender (på basis af det pilot projekt som blev gennemført i 2013) officielle kort, der opdateres løbende med seneste efterretninger for søfarende. Så hvis det handler om en tablet eller smartphone-løsning, så vil jeg ikke være i tvivl om at det ville hedde www.seapilot.se.

Det gælder indtil jeg belæres om noget andet, - dvs jeg får klarere besked hvilken status kortmaterialet har i 'de andre', navionics, garmin, cmaps m.fl.. Specielt status med hensyn til løbende opdateringer og disses kilde og alder.

For mit vedkommende har jeg som nævnt ovenfor backup af søkort i form af Garmin bluechart fra 2011, og jeg har Delius Klasing på papir fra 2012.

Ved at have Seapilot-kortene på en tablet eller smartphone ville jeg have adgang til absolut blåstemplede officielle og permanent opdaterede data, som jeg kunne krydschecke med mine 'forældede' kort.

Det afhænger jo alt sammen også af hvilket farvand man sejler i, vejr, besætning osv.. Indtil videre har jeg f.eks slet ikke selv Seapilot Smile

Shantys billede

Tusind tak for dit svar oem! :•》

Erik Lundbyes billede

Der er da overhovedet ikke brug for opdaterede søkort for at sejle i Danmark. Der har været sejlet i tusinder af år og vanddybder og grunde får kun ganske få og nye opmålinger. Både de officielle søkort og Seapilot bruger kun de rettelser der laves til erhvervstrafikken.
F.eks. er Knudedyb, som har været et vigtigt løb, ikke blevet opmålt side 1930.
Prøv at gennemgå dine søkort og se efter hvornår dataerne er opmålt. Nej abonner på efterretninger for søfarende og læs om der er noget af betydning for dig. Det kan være nye vrag eller byggepladser. Det kan være havneændringer.
Tag nu bare ud og sejl alle de steder hvor der ikke er afmærket motorveje til erhvervstrafikken. Der er masser af plads de fleste steder og de farlige steder er de samme som har været der siden tidernes morgen og de fremgår af selv meget gamle søkort. Med ethvert elektronisk søkort er du bedre stillet end man nogensinde har været før da du jo faktisk kan se på hvilken position du befinder dig både dag og nat.

oems billede

Når du nu siger Efterretninger for Søfarende, - så er fidusen i Seapilot-løsningen jo lige præcist at rettelserne herfra automatisk kommer i søkortene. Det sker ikke i andre søkort, selv om nogle har en vis opdateringsservice (som man typisk ikke gør brug af).

Alene det er jo et klart fremskridt.

Jeg er enig i at man ikke skal overfokusere på søkort, - jeg er nok lidt miljøskadet af at have deltaget i debatterne på fritid.sejlads Smile

Jeg er også enig i at man med ethvert elektronisk søkort med GPS position integreret er bedre stillet end ved papir.

Men Seapilot vil ihvert fald være mit personlige valg, hvis jeg skal ud at købe søkort til tablet/smartphone eller Win8-pc.

kurt findsens billede

Jeg har en Samsung note 2, og jeg har lige købt Navionics søkort over dansk farvand pris knap 300,00 kr

Her er et link til deres hjemmeside.

http://www.navionics.com/en/tags/denmark

Andys billede

Det er vist mobil versionen.
HD version koster mere.

Erik Lundbyes billede

Det er utroligt at pris spiller så stor en rolle for mange. OEM, jeg var også med i projekt Sikker Kurs hvilket har bevirket at jeg ikke vil bruge Seapilot sålænge de er så territorialt opdelt med Deres søkort. Desuden kommer der kun de opdateringer du får i efterretninger for søfarende, der kommer ikke opdateringer i de områder der har interesse for mig som lystsejler. I det sydfynske øhav er der stort set ikke sket ændringer i oplysningerne om dybder, grunde, triller og sten i de sidste hundrede år. Havnen på Avernakø der hedder Korshavn er aftegnet som den så ud før 1980 da der kun var en bro. Jo man kan se efter i havnelodsen, men netop derfor er det da tåbeligt at det ikke bliver indtegnet i kortet. Det samme gælder mange andre lystbådehavne, kig selv efter din egen og dem du kender.
I disse dage hvor mange både har lod, log og gps ombord ville det være ganske let at indsamle data om dybder og positioner. Disse Big Data kunne så bruges til at forbedre søkortene. Det kommer hos de kommercielle kortproducenter.

oems billede

Du har sikkert ret i at der ikke er mange opdateringer i det sydfynske område, men er der andre søkortprodukter der har det? Nej vel, - for kilden til alle søkort er Søfartsstyrelsen og Geodatastyrelsen, - det er herigennem alle havdybder verificeres og herfra alle oplysninger om søkort distribueres, uanset om det hedder Garmin, Navionics, Cmap osv. De køber jo data fra de nationale institutioner.

Ja, det er en svaghed at lystbådehavnene ikke er indtegnede Men i hvor mange andre søkortprodukter er havneplaner direkte inkluderet i søkortet? I de fleste produkter får man bare et udtræk af www.havnelodsen.dk, og det kan man jo også gøre i Seapilot. (Uden jeg præcist ved hvad man kan i Seapilot, men jeg er sikker på man har en eller anden form for adgang til havneplanerne).

Hvad mener du med territorialt opdelt? Hvert land har jo sine ansvarlige, Danmark er ansvarlig for det danske område, Tyskland for sit, men du kan få søkort i Seapilot for hele området fordi der er samarbejde mellem de nationale institutioner i forvejen på erhvervssejladsens område. Søkort køber man jo integreret i Seapilot, - fuldkommen svarende til at man køber søkort gældende for et område i alle andre produkter også. Ja man køber faktisk ikke, - man abonnerer, hvorigennem man altså får adgang til opdaterede data.

Så det rykker ikke ved at Seapilot er det eneste produkt (her og nu) der systematisk baserer sig på godkendte officielle oplysninger og har integreret automatisk opdatering af EFS. Næste år kan situationen se helt anderledes ud naturligvis.

Du har ret i at registrering af havdybder og søkortdata rettet mod fritidssejlere kunne være meget bedre, og der er projekter i gang mange steder, tag bare open source-projektet www.OpenSeamap.org, der er gratis baserer sig på at vi alle worldwide registrerer og indsender dybdedata, - Navionics har vist også deres eget projekt. www.fiskekortet.dk har vist hvordan det kan gøres i et begrænset område. Men svagheden heri er validiteten og områdedækningen. Indtil disse projekter viser deres styrke og kvalitet i registreringen mener jeg fortsat at de officielle data er langt overlegne og de eneste der kan give tryghed når man sejler udenfor sit 'hjemmeområde'. Jeg ville i hvert fald ikke turde sejle for mit ekkolod alene.

Andys billede

Garmin har jo indsamling af data, som giver billeder af vanddybden. Nok mest til dem der fisker.
Prisen betyder noget, ja, men det er jo nok fordi, det er lidt legetøj for mænd.
Jeg har altid søkort fremme og min sunde fornuft.
Sådan et søkort på den dyrebare telefon eller tablet, kommer nok sjældent i cockpittet, men det er da lidt lir når man sidder og planlægger.
Men det er lidt skidt at havnene ikke er opdateret.

Også skidt at søkort o er Danmark er så dyre, og hvorfor skal jeg have Grønland med?

Niels Johnsens billede

Kan godt lide folk her råder andre til at bruge bestemte kort produkter uden selv at gennemprøve dem eller selv have dem og samtidigt komme med udsagn om opdateringer og hvor ofte eller ikke ofte de bliver opdateret. Og så er der også lige en her: Mobil version eller HD det er sgu den samme bare HD er en finere opløsning og unødvendigt den alm version (Mobil) er mere end rigeligt fin i opløsningen har en 10,1" Samsung og en 7" og på tlf. 4,2" prøv lige at tage jer lidt sammen herinde det her er sgu ikke raket videnskab bare sund fornuft gå ind på de forskellige hjemmesider firmaerne har og læs jer til hvad de udbyder hvor svært kan det lige være Wink

HOs billede

yes

oems billede

Kære Niels Johnsen

Hvad ville du selv anbefale at købe? Og hvorfor?

Andys billede

Nu er det jo heller ikke raketvidenskab at forstå det, at et forum er for menigmand.
Vi svarer jo alle efter overbevisning og bedste evne.
Lige meget hvor jeg læser (undtagen her) anbefales HD til 10".
Du er den første jeg læser om, som er af anden overbevisning. Men det går jo stik imod hvad producenten anbefaler.
OM det er FIAT vs Volvo ved jeg ikke.. Om der er flere detaljer i HD eller det kun er opløsningen ved jeg heller ikke.
Jeg har ikke købt begge udgaver og kan derfor heller ikke vide om forskellen.
Så venligst se bort fra alle mine svar i denne og den anden tråd med næsten samme indhold.

Niels Johnsens billede

Ok..... Hvis i har Tablet i forvejen 10,1" eller 7" ville jeg vælge Navionics men det har også noget med vane at gøre har brugt det fra det kom til Mobil tlf. og også da det kom til tablet nogle mdr. senere.
Med hensyn til opdateringerne så bliver de opdateret når der er nyt her hjemme fra tror der er kommet omkring 35-40 mb kort opdateringer til Navionics i år det var vist i begyndelsen af april og det plejer at være sådan har kørt med det i ca. 4 år som ekstra har Geonav og Garmin som primær navigation men bruger det næsten aldrig jo det er tændt men kigger alligevel altid på min tablet sidder lige over min geonav fordi det er så meget bedre at se på og lettere at benytte og så er det flytbart den lille ligger på kortbordet og man kan købe både vandtætte og stødsikre hardboxes til maritimt brug de er dog lidt dyre ca. 500 kr. til 10,1" man kan også bare købe en vandtæt tablet men den er ikke stødsikker men det kan i sikkert selv finde ud af.

PS. Hvis min tablet var større end 10,1" ville jeg måske nok vælge HD udgaven men ikke til 7" eller 10,1" det har jo også betydning hvilken opløsning din tablet køre men forstår ikke problemet når det er under 200 kr. der er forskellen køb det i HD så er i ude over spekulationerne om hvad der er bedst for mig er spørgsmålet hvad er nødvendigt.

oems billede

Du skriver at du får een årlig opdatering i april til Navionics-kortene.

Det som jeg savner i dit svar er fortsat oplysninger om hvilken aktualitet og kilde både søkortene generelt og også disse årlige opdateringer til Navionics kortene har. Kan jeg have sikkerhed for at søkortoplysningerne er korrekte og komplette?

Det kan jeg nemlig i seapilot.

Indtil jeg bliver belært om noget andet, så vil jeg fortsat antage at de eneste der tilbyder løbende opdaterede søkort fra officiel godkendt kilde er Seapilot.

Derfor er valget af søkort til tablet eller smartphone enkelt og ligetil..

Desværre...

Og det er da noget sludder at man skal have købt et produkt før man kan udtale sig. Det tror jeg heller ikke du mener. Køber du bil på den måde? Smile

HOs billede

oem prøv nu lige at trække vejret, nu har du så rigeligt skrevet om hvad DU mener og bruger af gadget søkort.
Lad nu andre fortælle om deres erfaring med det DE kan lide at bruge som gadget søkort.
Det kan da ikke være meningen at brugere skal stå til regnskab over for dig med deres valg.

HO

Niels Johnsens billede

Jeg skriver ikke en gang om året men når opdateringer er til rådighed og den sidste kom engang i begyndelsen af april.

oems billede

Kære HO

Det jeg efterlyser er lige præcist andres viden og erfaringer. Jeg er nemlig permanent i tvivl om seapilot-løsningen i forhold til de 'gamle' løsninger.

Tak for rådene Smile

maritim-elektroniks billede

Navionics kort leveres i dag inkluderet gratis opdateringer i eet år efter købet og indenfor denne periode kan man opdatere kortet så ofte man vil. De nautiske data til Navionics kort kommer fra de oficielle hydrografiske institutioner som i Danmark er Geostyrelsen

Vær også opmærksom på at der er begrænsninger på Sonar charts i Skandinavien

Hilsen

David
www.maritim-elektronik.dk

Erik Lundbyes billede

OEM, seapilot indeholder ikke korrekte data, her er navionics meget bedre da det indeholder rettelser foretaget af brugerne. Om de er rigtige kan altid diskuteres men de er rettet for at hjælpe andre. De officielle data er alt for gamle, prøv at se et Navionics kort på en iPad. Og find nogle brugerrettelser.

oems billede

Tak for dine oplysninger:-)

Brugeroplysninger vil jo typisk være rettet mod fritidssejlere.Så det synes jeg er et plus, når ellers bare man ved at det er brugerindrapporterede data.

Men når du siger at officielle data er for gamle, - mener du så de officielle data som Navionics-kortene viser, eller mener du helt generelt, - altså også i Seapilot f.eks.

En af begrundelserne for at Geodatastyrelsen fik Seapilot lavet var jo netop at de 'gamle' søkortproducenter (f.eks Navionics) ikke var hurtige nok til at formidle rettelser. Derfor kommer opdateringer løbende i Seapilot, til forskel fra Navionics, hvor man vel teoretisk kan være langt bagude?

Niels Johnsens billede

Køb et af hvert så så finder du ud af hvilke er bedst så kan du jo skrive om det her ik. Wink

oems billede

Ja du har ret (mange tak for det gode råd:-) ). Der er tilsyneladende ingen der interesserer sig for kvaliteten og aktualiteten i selve søkortdata'ene. Om skærmen derimod skal være 7 eller 10 tommer synes mere fængende, - ikke hvad der står på den Smile

Det må jeg jo tage til efterretning.

I dagens EFS er der f.eks. følgende:

589. Danmark. Sundet. Charlottenlund S. Sten.
Position. 55 44,467 N 12 35,605 E.
Detaljer. På ovennævnte position er rapporteret en sten, hvorover dybden er ca. 2 m.
Søkort. 133 (INT 1333), 131 (INT 1331).
Publikation. [J.nr. 2014012360].

Hvilket søkortprodukt har mon denne opdatering med hurtigst?

Den er da relevant nok til at jeg ville styre udenom i bølgegang.

Jacob Laugesens billede

Det er spændende. Kan i der har de forskellige løsninger ikke se om i kan se denne sten?

Erik Lundbyes billede

Jacob, den kom på Navionics kort den 26/5 men her står at der er ca. 2,5 m over stenen og en lidt mere østlig position. Det kunne være godt om der var en der ville sejle ud og verificere position og dybde.
iSailor har den ikke med og jeg kan ikke tilføje den offentligt som på Navionics.

Jacob Laugesens billede

Ok. Tak. Er du sikker på at det er den samme sten? oem skrev den 30/5 at det var i dagens efterretning.

Erik Lundbyes billede

Ja, eller måske en stor sten ;oD. Vi taler om 3/1000 dele breddeminut = ca. 5 meter. Almindelige GPS'er kan nok ikke måle mere nøjagtigt. Landmålerudstyr kan måle med ca 10 cm's nøjagtighed.
Men selvom det er en anden sten så er stedet det samme så man nok skal passe lidt på. Det der er underligt er at stenen(e) nok har ligget der altid men Geodatastyrelsen har ikke sat dem i søkortet da det ikke har betydning for erhvervstrafikken.

Jacob Laugesens billede

Jeg havde ikke lige sammenlignet placeringen. Det var mere kronoligien der undrede mig.

Erik Lundbyes billede

Måske Geodatastyrelsen selv synes at det var for dårligt at den ikke var med eller havde glemt den. Vi må tjekke om den kommer med på papirkortene og hvornår, og også gerne Seapilot hvis nogen her bruger den.

Shantys billede

Har lige købt nationens. Ca 300 kr for Danmark og Østersøen og Vesterhavet.
Umiddelbart dækker det mit behov. Men jeg stikker selvfølgelig også kun på. 0.9m. ..
Men nok en ide at abonnere på efterretninger.
Måske en lille klub, hvor vi deles om at få de sidste efterretninger indført??
Så tager det ikke så lang tid hvis man kun har vagt fx hver 10. Uge.
Og så har ALLE opdaterede kort...
Ide???
Og tak for alt input Smile

Erik Lundbyes billede

Ja, det er en rigtig god ide.

Erik Lundbyes billede

OEM, det har navionics og iSailor da der allerede er brugere der har tastet det ind. Det er tydeligt at se om deet er brugerdata eller ej. Man kan så i bemærkninger skrive EFS 589.

Annonce