Hovedkontakt for 12 volt

Annonyms billede
0
Din bedømmelse: Ingen
Billede: 

Når man tager på tur, er hovedbryder 1 & 2 koblet ind ( tændt ) og alt virker som det er hensigten.
Hvis det ene batteri er fladt, så flytter man nøglen fra bryderen fra det flade batteri, og kobler Busbar bryderen, så kan man starte og alt virker tilsyneladende som det plejer, dog kun på et batteri, og så kan man sejle videre. Hvis man er uden motor, så kan man evt. have 2 adskilte
forbrugssystemer, og samme virkning er til stæde.

I de små skibe / både jeg arbejder med til hverdag, er generatoren lavet med galvanisk adskildelse, så der IKKE er minus på stel, hvilket har den fordel at der ikke kommer jordfejl i anlægget, og der er heller ikke en minus reference til en galvanisk tæring af metal udvendig på båden (skrue aksel med videre)

Jeg har ingen motor i min Granada, men har derimod 2 batteri systemer, det ene til alment forbrug, div. lys om læ, samt lanterner og lænsepumpe. Det andet system er til instrumenter som Det Levende søkort, GPS, Eccolod, VHF, så kan jeg altid få strøm til mine vigtige forbrugere.

Grunden til KUN at have 2 nøgler, er at så kan man ikke bare koble det hele sammen, og altid have det stående sådan og dermed 'kun' have et system med stor kapasitet.

Grupper:

Kommentarer

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.
Jacob Laugesens billede

Tak. Jeg må lige kontrollere om det er sådan mine kontakter virker.

I batteri adskilleren kan man da vælge hvilket batteri man vil lade eller hvad der formålet med den? Ved os er generatoren bare sat på start batteriet og laderen er sat til forbrug.

Erik Hingebjerg Hansens billede

Jacob:
Batteri adskilleren er et lille modul med dioder, og når den er tilsluttet, så lader den på det batteri der mangler mest strøm, og derefter det andet, så man skal slet ikke foretage sig noget, og da jeg har tegnet både generator og lader tilsluttet adskilleren, så skal man ikke tænke på noget overhovedet, alt foregår automatisk, uanset om man lader via motor-generatoren eller via land-ladestrøm. Så kan det ikke blive lettere, og man ved at begge batterier altid er optimalt ladet.

God pinse til alle, og ikke mindst god vind i pinsen.................

mvh Erik

Annonce