Hovedkontakt for 12 volt

Annonyms billede
5
Din bedømmelse: Ingen Gennemsnit: 5 (1 stemme)
Billede: 

Her ses bagsiden af vores to hovedkontakter.
På dem sidder der nogle "dimser" !!
Hvad er det ?
Og hvad gør de godt for ?
Og hvordan finder jeg f.eks. ud af hvad nogle nye skal hedde ?

Grupper:

Kommentarer

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.
HOs billede

Hej

Ikke fordi jeg er elektrikker, men for mig ser det ud som noget der bør skiftes:-)

Det ser ud som om man kompenser for - for små terminaler på afbryderne, ved at gå over i flere små ledninger fra et kabel.
Men det ved Erik Hingebjerg sikkert meget mere om end jeg.

 

De er nok ikke helt billige, men send en privat besked til mig hvis du vil skifte:-)
Du bør skifte ud til to af disse i stedet for:

Erik Hingebjerg Hansens billede

Tak for tilliden HO Wink og så melder jeg mig da lige på denne gruppe, og smider et svar.
Ja, som HO skriver, så ligner det noget der bør udskiftes, og gerne til den model som Hans har afbilledet, det er en udemærket afbryder.
Det du har siddende idag, ligner noget der har fået for meget vand, og er ved at nærme sig den tid, hvor det let kan gå galt, så du må nok bare igang i en fart.
Nu kikker jeg lige lidt mere på dit billede, og som det er samlet, så skal der da ikke 2 nye kontakter til, men kun en, da alle kabler på den sekundære side ( afgang til dine forbruger) er samlet med en kobberlaske hen over, så bare en kraftig model, måske endda en der er et nummer større end den Hans har afbilledet, så du kan bryde omkring 200 Amp. Hvis du kan informerer noget mere om båd, motor, elforbrug, og ikke mindst din ladegenerator, så kan jeg hurtigt give dig et hint, om hvad du skal bruge....
Når vi nu lige er igang, så er det kabel der sidder i midten, med gennemsigtigt isolering, må ikke bruges til installation, da det faktisk er et stykke højspændings kabel, som typisk bruges til olie- og gasfyr samt plæneklippere...................
Samlingen på primær side, under det blå isolerbånd, skal vist også kikkes efter, da det ser lidt tvivlsomt ud.
God arbejdslyst.
Mvh Erik

HOs billede

Hej Erik
Tror du ikke det er omvendt - "laskesiden" er IND og isolerbåndet er to udtag til forbrug ?
Det ekstra snor på lasken, er vel bare et "udtag" mere ?
Beklager jeg fik dig "herover" i gruppen ha-hi Smile
Men eksperter er jo påkrævet alle steder:-)

Michael Rønnovs billede

Når vi nu lige er igang..
Ja det kabel ved jeg faktisk godt hvad det er til ... Altså den 2,5 # går op i min sikrings tarvle, Og leverer fødestrøm til
2 lamper i "soveværelset" forkahyt a 15 vatt
1 lampe i "stueen" salonen a 15 vatt
1 kortbordslampe i "kontoret" a 15 vatt
1 lysstofrør i "samtale-køkkenet"
1 lysstofrør i "bryggerset"
2 små skotlamper i stikkøjerne a 5 vatt

1 lamper for kompas a noget jeg vil tro er en 5 vatt efter lysstyrken at dømme.
SB + BB + AGTER lanterner
Lanterne for motorlys.

1 INTERPHASE
1 DIGIPAK
1 GARMIN Kortplotter

Alle enheder er trukket hver især med en ledning henholdsvis 1,5 + 2 + 2,5 # og op til tavlen.
Og derfor er der ingen samlinger udover i enheden, og i tavlen.

Hele skidtet er delt på 10 kontakter m automat sikringer.
Forberedt så det kan deles 5 + 5 kontakter.

Båden er jo en SUPERO 800
Med en YANMAR 1 cyl D 10 hk (nok ikke heste, men ponyer)
Jeg ved ikke pt hvad ladestrømmen er ?? men jeg går ud fra der må stå noget på generatoren..

Erik Hingebjerg Hansens billede

Hvis du skal regne lidt på din installation, så skal du bruge ohm's lov, og i første omgang uden at tænke på spændingsfald i de lange ledninger, så er det som nedenfor anført.
P=U x I omskrevet til I= P/U
P' er effekten ( Watt)
U er spændingen målt i volt
I er strømmen målt i Amp.

så læg alle dine (watt) sammen og dividerer med 12 Volt, så ved du hvor mange Amp du bruger hvis alt er tændt, altså med en samtidihedsfaktor på 100%. og i et 2,5 mm2 kabel må der maks trækkes 21 Amp, og så får du et ret stor spændingsfald, hvilket betyder at flere lamper blinker når du tænder en anden lampe , men det er en stor omgang el-teori der skal til, men det kan vi da også tage hvis der er interesse og brug for det ?

God arbejdslyst, og pas nu godt på dig selv, for 12 volt er faktisk MEGET farligere end 230Volt i stikkontakten.
12 volt er ikke kun for en fritidt cykel-lygte-mekaniker, det er alvor.........

mvh Erik

HOs billede

He - he det minder mig lige om en gang jeg skulle afmontere terminaler på et batteri, på en eller anden måde fik jeg kortsluttet nøglen i min højre hånd på + og - ikke det værste der kunne ske, hvis ikke det lige var fordi strømmen / kortslutningen gik igennem min vielsesring.
Sikken brandsår jeg fik i en pæn rund ring rundt om fingeren, det tog flere måneder inden det var helet.
Man prøver at trække ringen af - med det resultat at der er brandvabler på så at sige alle fingre.
Og ringen skulle til "genopretning" - så ja pas på.

Michael Rønnovs billede

Sorry, trakisk, sørgeligt.. av for hel.......
Selvom jeg lige måtte trække lidt på smilebåndet..
Den har helt sikkert gjort "naller"..

Michael Rønnovs billede

Hej Erik.
Om der er brug for, er vel ret så relativt..
Men når du spørger om der er interesse for ? Det er der 100%
Jeg syntes faktisk det er ret spændene.
Altså jeg har jo ikke bygget hele båden... "griner"

Min del af det projekt er ret lille.
De fleste ting har været trukker på "ringeklokke ledninger",
og der var en del der faktisk virkede... sådanne da..

Jeg regner lidt sammen ....

HOs billede

Michael Kan du ikke lige tjekke hvilken af siderne der går til batteriet?

File 7237

Michael Rønnovs billede

Fedt billede...

Michael Rønnovs billede

Det kan i tro jeg kan..
Jeg følger lige op på i morgen Wink
Båden er tilfældigvis lige blevet sat ned i bassinget i dag !! HURRA
Og masten kommer på i morgen, så er jeg dernede alligevel..

Så vender jeg tilbage !!
Vent nu lige lidt,,,,
Der er to batterier, derfor to kontakter. Kan kører seperat, så man ikke får malket den helt !!
Jeg skal nok kikke efter, men jeg mener at de to "blå" er PLUS tilgang fra Batt
Den på højre side i billedet, er så til starteren på motoren.
Og den "lille" 2,5 # i midten, går op til tavlen..

Men jeg kikker efter i morgen..

Erik Hingebjerg Hansens billede

Hvis tilgang fra batterierne er den side hvor der er blå isolerbånd, så er batterierne kun adskildt når der er tændt for den ene eller den anden kontakt, for er begge tændte, så er de jo lagt sammen på plus på den sekundære side af afbryderne, så det med at tappe batterierne virker ikke helt efter hensigten på din sejlbåd, så skal der sidde et skillerelæ, og lasken skal fjernes, eller du må kun koble et enkelt batteri til af gangen, og så have det andet i reserve, men hvordan lader du så på begge batterier?
Jeg er lidt rystet over, at alt dit forbrug trækkes gennem et enkelt 2,5 mm2 kabel fra lasken, alt forbrug og et kabel, betyder også, at hvis der sker noget med installationen, så kan du ingen ting overhovedet.

Sommers billede

... tror lige jeg melder mig på banen her osse. Jeg er i gang med en større renovering af installationen i min Mamba 33 - der var nisser/gremlins i strømmen så ikke alt tændte når der trykkes på kontakten. Det skyldes et fugtproblem i et større samlestik - og da jeg nok er lidt pernitten med strøm ombord griber det om sig.

I Mambaen var hovedafbryderen på '0'-siden... og kun der. Ikke voldsomt optimalt for så er der ført 12V rundt alle steder, og med stel på motoren KUNNE der potentielt ske ting og sager. Ergo hovedafbryder på '+' siden.

Hovedsikring... sådan een må du vist hellere få installeret ... ved en god kortslutning et sted vil den 2,5 mm2 leder bære voldsomt meget strøm i dens korte levetid !! Og ja, 2,5 mm2 er altfor lidt på det sted. Jeg synes brandfaren er lidt overhængende her......

Bare for sammenligningen skyld : i Mambaen bruger jeg 50 A hovedsikring ( kun forbrugsstrøm ), 6 mm2 til tavlen ( i øvrigt en Philippi, som jeg mener er bedst ) og i tavlen 10A sikring til hver forbruger. Hver forbruger har 2,5 mm2 uanset afstand, køl og trykvand dog 4 mm2.

Det kan godt tænkes at 50A på hovedsikringen er vel lidt - men på den måde er jeg da sikker på at sikringen går før ledningen brænder. Så sover jeg meget bedre ... Smile

Michael Rønnovs billede

Altså !!
Der er Batt 1 & Batt 2, derfor to kontakter.
De to "blå" er PLUS tilgang fra Batt 1+2.
Der er sat 2 kabler fra hver batt pol,
derfor er der 4 kabler der går ind TV..

Så er der 2 kabler TH som begge går op til starteren.
Endvidere er der monteret 1 ekstra kabel direkte fra Batt 1 + og direkte til starteren.

Og den "lille" 2,5 # i midten, går op til tavlen..

Jeg vil gerne påpeje at denne del af install har jeg altså IKKE haft fingre i endnu,
men det er derfor jeg er her !!!

Det er umuligt at se nogen info på generatoren....

Jens Møller Jensens billede

Hej!

nu blev jeg altså lige nødt til at melde mig ind i gruppen her, for Michaels billede fik vækket min indvendige stærkstrømsingeniør!! (jo-jo, den er go' nok).

Jeg kan jo ikke se på billedet hvilke sikringer der er i systemet, hvor de er osv., men uanset så er koblingen lettere brandfarlig. Der er brugt fornuftige kabelsko og lasker, men med mindre der er endog meget små bag-sikringer på hvert batteri er der en risiko for brand ved en kortslutningsfejl på forsyningen op til elpanelet, dvs. før for-sikringen i panelet; en kortslutning - især en delvis kortslutning - vil kunne medføre, at 2,5# ledningen skal bære den delvise kortslutningsstrøm fra begge batterier hvis de begge er koblet ind, og det vil kunne medføre en regulær ledningsbrand. En god solid kortslutning i et velholdt og veldimensioneret el-net er relativt ufarlig. Det er overbelastninger og kortslutninger i el-net med dårlige samlinger eller forkert dimensionering der er brandfarlige.

For-sikringerne i panelet til de enkelte forbrugere eller grupper skal beskytte bag-sikringen på batteriet, så en overbelastning på én forbruger ikke medfører at hele elsystemet går ned. Bag-sikringen skal beskytte selve selve ledningssystemet. Hvis man skal regne på dét eksakt skal man kende længden af strømvejens mindste ledningstværsnit og bag-sikringens smelteintegrale, og så sikre sig at sikringen smelter før temperaturen på mindste ledningstværsnit bliver for høj. Det kræver lidt regneri, og ofte har man ikke lige alle oplysninger, så den praktiske løsning er som regel standard tabeller og nomogrammer. MEN: sikringer er ikke ikke bare sikringer! Der er hurtige, superhurtige, træge, supertræge osv. og sikringstypen er mindst lige så vigtig som størrelsen ( i Ampere, altså). Hvis f.eks. bag-sikringen er for hurtig skal den være uforholdsmæssigt stor for ikke at brænde af ved indkobling, og så beskytter den ikke ledningsnettet mod overbelastning. Og hvis for-sikringen er for langsom beskytter den ikke nødvendigvis bag-sikringen. Osv-osv.

Summa-summarum: Sikringer og kabeldimensioner skal tages alvorligt og de skal vælges indbyrdes rigtigt for at virke. Kend installationen og brug evt. de tabeller som findes.

Michael Rønnovs billede

I virkerligheden skulle jeg måske tage og bruge to af de kabler fra batt, og bruge den til forsyning op til tavlen.
Jeg har to tilgange i tavlen..

Men hvordan får jeg fikset resten, så det ser rigtigt ud !???

Jeg regner lidt vidrer på forbruget !!
PS jeg har kun lader, når motoren kører,
jeg har ikke lader på landstrømmen...

Erik Hingebjerg Hansens billede

Michael, jég vil meget gerne guide dig igennem dit el ombord på båden, men jeg er lige lidt ophængt de næste par dage, da jeg kører til Kolding om få minutter, efter vores nye campingvogn, og så snart der er sat op i Bogense, er jeg klar igen, men tidligst fredag morgen engang.
I øvrigt syntes jeg, at du skal finde dig en god lader, så du kan vedligeholde dine batterier når du ligger i havn, og så er der ligeledes en stor del af installationen der skal laves om, sådan som jeg forstår dit indlæg, men reg blot med mig, jeg guider gerne Wink

SOMMER: du er meget godt hjulpet, men stel direkte på din motor er jeg nu ikke så vild med, men det er måske faget der gør, at vi altid taler om adskildt forsyning, altså en generator der er galvanisk adskildt, hvilket betyder at der kommer 2 klemmer ud af generatoren, nemlig plus og minus, men det kan vi også komme ind på senere, når jeg er på plads i Bogense med campingvognen.

God weekend til alle
mvh Erik

bendsens billede

Måske denne her kunne være et bud på en ny kontakt?

http://www.biltema.dk/da/Bat/12-V/Kontakter/Batterivalger-1-2-12-25877/

Erik Hingebjerg Hansens billede

Bendsen: Den omskifter du har kikket på, gør jo kun det at du har 2 batteripakker, og kan vælge at kører på den ene eller den anden, eller lægge begge to sammen så der er dobbelt kapasitet, men ikke at du har to adskilte systemer, hvoraf den ene er til startbatteri og den anden til forbrug.
Det vi gør proff. er at vi sætter en bryder til hvert system med hver sin nøgle, og så en mere, der lægger de 2 plusser sammen efter de første brydere, men kun med 2 nøgler alt i alt.

Jacob Laugesens billede

Jeg er lige med på en lytter her da jeg også skal have gennemgået ledningsnettet i vores båd. Det er dog nogenlunde i orden. Der er bare noget med tynde ledninger til 12v udtag der måske gør at vores køletaske med indbygget "strømvagt" melder om for lidt strøm selv om alt er ladet helt op. Men det skriver jeg om hvis jeg ikke kan få det lavet en gang i efteråret.

Men det med at du vil have tre afbrydere med to nøgler undrer jeg mig over. Jeg har et system som det du beskriver. Hvorfor smider du den ene nøgle væk? Jeg har også kun to nøgler.

Jeg har ikke fået fulgt ledningerne endnu så jeg er ikke helt sikker på hvad de tre afbrydere jeg har gør, men den ene er mærket "hovedafbryder", den anden "Motor" og den sidste har ikke nogen label, men jeg fik af vide at det var til at koble batterierne sammen.

Erik Hingebjerg Hansens billede

Jacob, jeg vil prøve om jeg kan lave en lille skitse, så kan du se hvorfor det er en fordel.
Det kræver en klar opdeling af forbrugs og lade funktioner på båden, inden det har nogen fornuftig effekt.

Erik Hingebjerg Hansens billede

Jeg har lavet en fin lille tegning, men kan ikke lave dem om fra PDF, til et format der må uploades til denne side, så hvis en har muligheden, så sig til, så sender jeg dokumentet på mail.

Jacob Laugesens billede

Du kan lave et screenshot og indsætte det i et tegneprogram hvor du kan skære det til og derefter gemme det som .jpeg

Hvis du bruger Windows 7 eller Vista kan du også bruge Snipping Tool der er godt til at lave billeder af det du har på skærmen og gemme det i forskellige formater.

Michael Rønnovs billede

Og den nemme !!!
Tag et billed med din mobil af skærmen, så har du et billede der kan uploades..

Ved godt det afhænger af tlf etc etc..
Men det er en nem måde,

Erik Hingebjerg Hansens billede

Så troede jeg lige jeg havde løsningen, men Computer nørd bliver jeg vist ikke.
Det lykkedes for mig at oprette et nyt indlæg med samme tekst / overskrift som denne, Undskyld Michael.
Men nu er der en tegning og en kort tekst, som i selvfølgelig gerne må kommenterer på og stille spørgsmål til.
mvh Erik

Annonce