Søkort

Marianne La Cours billede
4
Din bedømmelse: Ingen Gennemsnit: 4 (3 stemmer)

Jeg har lige indkøbt nye søkort, så jeg er klar til en ny sæson. De gamle søkort var blevet en anelse for gamle og lasset.

Nu venter jeg på at posten får tid til af levere dem til mig.

Kommentarer

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.
Christian von Leck Østergaards billede

Nu har du købt de tyske søkort, hvor der følger en CD med til PCen, en praktisk plasticlomme og en dansk havnelods med til hver serie. Ikke?

/Christian

Trine Søes billede

Håber dine søkort er kommet sikkert frem.

Christian - den serie har vi - altså den tyske fra NV forlag (Nautische Veröffentlichung). Det minder mig om, at vi skal have opgraderet med serie mere, så vi er klar til at indtage nord for Flakfortet til sommer.

Christian von Leck Østergaards billede

Jeg har 5 serier, der dækker kattegat, sund og bælt, syd Fyn, smålandsfarvandet, nord Tyskland og Kiler kanalen, syd Sverige og syd Norge. Jeg mangler vestkysten af Jylland og limfjorden, men det har jeg i kortplotteren, skønt jeg ikke ville sejle der uden papirkort også.

Trine Søes billede

Vi har også en plotter ombord, men jeg synes det er bedste at have begge dele ombord. Sejlede dog til Venn sidste sommer uden papir søkort. Men det er ikke optimalt. Strømmen kan jo gå ombord, og er man i ukendt farvand - er det nok ikke det fedeste i verden.

Christian von Leck Østergaards billede

Helt enig, da jeg hentede min båd i Aalborg, april 2011, "sejlede" vi ud af kortet på plotteren, det var vindstille og meget tåget. Jeg havde aldrig arbejdet med en kortplotter før og kæmpede som en gal for at løse problemet.
Vi lå, for motor, ud for Grenå da vi pludseligt kunne høre tåge horn..

Lige ud for Grenå trafikhavn ligger en kalkgrund og den skal man ikke sejle ind i. Fra Grenå sejler Stena Line med to pænt store færger, så nu måtte vi via GPSen og papirkortet
finde en position.

Tågehornet (der måske var en lyd fra vores eget skib) hørte vi ikke mere til, ud fra vores position og kurs skulle vi være lige nord/øst for kalkgrunden. Og så pludseligt, 50m foran os dukkede en nordkost op. Pyhh! og kort efter dukkede molen til kattegatcenteret op, igen lige foran os.
Vi søgte nu nødhavn i lystbådehavnen og det var så tåget at man ikke kunne se den næste bådbro.

Efter aftensmad satte jeg mig med kortplotteren, i ro og mag, og løste problemet på mindre end 10 min. Vi valgte at gå på puden for at sejle videre kl. 03.00 i den stjerneklare nat.

Jeg ville ikke undvære papirkort, selv om jeg har både GPS og kortplotter.

Christian von Leck Østergaards billede

Læs mere om de tyske søkort NV-Verlag på: http://www.olav-hansen.dk/ under: søkort.

Michael Rønnovs billede

Phyyy jeg kan side her og få helt svedige hænder.....
Det er SÅ ubehageligt at sejle i blinde.
( har også været der ), men heldigvis kunne Lars fra Nordjysk-marine hjælpe over telefonen.
Og vupti, så virkede kortplotteren igen, og "synet" kom tilbage...
Vi sejlede også uden papir kort den gang, efter som de ikke var kommet hjem med posten endnu.
Men vi kunne jo sagtens, vi havde jo kort plotteren....
Stol aldrig 100% på elektronikken, hav ALTID rigtige søkort med....
(og husk at bruge dem en gang imellem)

maritim-elektroniks billede

De tyske NV kort bliver fornyet hvert år men husk at checke for de nyeste rettelser på Farvandsvæsenets side .
Selvom man har den seneste udgave af kortet så er der helt sikkert kommet yderligere rettelser siden udgivelsen
Flere info kan ses på www.maritim-elektronik.dk

Hilsen
David

Jens Kochs billede

Man bør aldrig sejle uden papirsøkort over det område man er i, og man bør have dem liggende på kortbordet, således at man kan se hvor man er på dem. Dette gælder uanset om man har de elektronikske søkort på pc eller plotter!

Der kan ske strømsvigt, således at kortplotteren "går i sort", eller pc-eren kan låse eller der kan komme vand i tastaturet, således at den ikke virker mere. En PC-er er slet ikke beregnet til det maritime miljø med fugt o.a.

Jeg ved det af erfaring, da jeg er svagstrømsingeniør.

Krakas billede

Samme rille Jens,

På mit papirsøkort kan jeg ikke se hvor jeg er. Her skal jeg først pejle helst 3 punkter i land, lodde dybden med snor (strømmen er jo væk) og når jeg så kommer ned til kortbordet er der intet lys. Som svagstrømsingeniør ved du også at der findes masser af udstyr til barske omgivelser, (trucks, militær og industrien). Er risikoen for at plotteren brænder af større end at der går ild i søkortet ? (Pga. petroleumslampen jeg har tændt da jeg jo ikke må stole på mine 2 adskilte strømkredse). Som backup til plotteren kan man bruge en pc på kortborðet, derefter en iPad og til sidst sin telefon eller en håndholdt GPS som er vandtæt. Kun en tumpe ved ikke hvad han vil gøre hvis ?

Jens Kochs billede

Hej Kraka

Ja, og nej. Man skal altid have sine papirkort i nærheden. Du kan få "sort" skib, eller andre ting kan gå galt med gps navigationen.

Man kan få virkeligt professionelt grej, men så snakker vi om helt andre priser end det udstyr som almindelige sejlere sejler rundt med. Jeg ved det fra min erfaring med de mange kurser jeg har holdt rundt omkring i de forskellige sejlklubber. Der er rigtigt mange der har almindeligebærbare pc-ere, og el installationen som folk selv laver er normalt ikke iorden. Dette har jeg også beskrevet i min bog: "El-installationer i fritidsbåde" som kan løbes hos Dansk Sejlunion.

Så, hav altid de almindelige søkort med, og check om det rigtige ligger fremme.

Jeg sejler også om natten, og har en lille batterlampe klar hvis det værste tænkelige uheld er ude.
Men min erfaring er, at langt de fleste kun sejler når det er lyst.

Så nej, ingen petroliumslampe ombord, det er alt for farligt!

Allan Stenders billede

Jeg har også altid søkortet liggende klar, men har også flere apps på min telefon der kan træde til hvis det hele går i sort.

Krakas billede

Nævn så lige et sted hvor man ikke kan navigere rimelig sikkert om dagen uden både navigator og søkort. Og derefter risikoen for lige at være der når begge batterisystemer, ipadden og mobiltelefonen går i sort samtidig. Og så skal du nok også blive blind for ikke at kunne se hvor alle de andre sejler. oD.

Allan Stenders billede

Better safe than sorry Smile

Krakas billede

Præcis, det er derfor jeg synes at papirsøkortet er den sidste udvej, og ikke den "bedste".

Jens Kochs billede

Tja jeg har trukket 6 både af grunden, som havde kaldt SOK op, men da vi altid har vores vhf tændt på kanal 16, så tilbød vi SOK at prøve at komme den nødsredte til hjælp, og det lykkedes.

Hvis disse sejlere havde set på deres søkort hvor de forskellige grunde var, så var det ikke sket.

Så der er mange steder i de danske farvande hvor der pludselig er meget grundt vand.

Christian von Leck Østergaards billede

Jeg må tilstå at være "grundejer" flere steder, selv om jeg både har det ene og det andet. Nogle gange tager jeg en chance og andre har det været tidevand og eller bundforholdene der ændrede sig, men det har ikke været fordi jeg ikke viste hvor jeg var.

oems billede

Diskussion af søkort og udstyr til navigation er næsten religiøst en gang imellem. Nogen sværger til papir af frygt for mangel på strøm. Nogen sværger til elektroniske fordi det 'er fremtiden' og integreret med positionsbestemmelse.

Det rigtige svar findes ikke, efter min mening. Det må afhænge af destination, vejr, farvand, erfaring, besætning osv. osv.

Hvis man har to elektroniske løsninger, inklusiv backup af strømkilde, har man rimelig sikkerhed. Smartphones og tabletter med søkort bliver mere og mere driftssikre og kan fint indgå. Kraka har fuldkommen ret i at dobbelt batterisystem, ipad og smartphone eliminerer næsten enhver risiko.

Papir er ligeså usikker standalone, som elektronik er standalone. Papir kan tage vand eller blæse overbord. Hvis man har papir og elektronisk løsning har man naturligvis backup for hhv. det ene eller det andet. Derimod har man jo sjældent to papirsøkort af samme område med.

For nylig hørte jeg om en (erfaren) sejler, som, - selv på relativt lang tur, udelukkende anvendte smartphone med kraks søkort. Helt gratis løsning.

Det ville jeg nu ikke turde, papir giver et overblik, som elektronik ikke giver. Hvis jeg sejler ukendte steder har jeg også papir med af hensyn til overblikket. Men ikke uden elektronik, - det er den primære navigationskilde.

Den præcise positionsbestemmelse i elektroniske løsninger bør vel også kunne forhindre grundstødninger og navigationsfejl bedre end papir. Jeg tror ikke grundstødninger skyldes mangel på papirsøkort.

Krakas billede

Enig, grundstødninger skyldes uopmæksomhed, manglende erfaring, fejltagelser eller rent sjusk. 

Erfaring gør at man på vandets farve og bevægelser kan se om man nærmer sig grundt vand. Ser man ned i vandet kan man på de fleste både godt fornemme at nu skal der vist passes på. 

Man bør planlægge sin tur så man ved hvor der er grunde og rev. Man kan også bruge autoroute og se ruten igennem, derefter kan selvstyreren holde kursen. Det vil nogen gange være mere sikkert end at sejle med nogle af de styrmænd jeg har set. 

Annonce