Zinkspray på jernkøl mod rust ?

Jens Møller Jensens billede
4
Din bedømmelse: Ingen Gennemsnit: 4 (1 stemme)

Jeg skal have bundmalet min Drabant 22 med jernkøl, og har - som så mange andre - oplevelsen af lidt rust i overgangen mellem glasfiberskrog og jernkøl.
Egentlig havde jeg tænkt mig at slibe jernet ned og give overgangen forforsyre for at få lavet en rustbeskyttende jernfosforisering. Men-men... jeg kan ikke opdrive fosforsyre her i Horsens, og nu trænger det sig på, der er bestilt kran til søsætning d. 3. maj.
Derfor har jeg udtænkt følgende alternativ, som jeg MEGET gerne vil høre andres mening om:

1) Overgangen mellem køl og skrog slibes ned

2) Zinkspray (90% zink) i passende lagtykkelse (~100-200 µ bør være nok) sprayes
omhyggeligt ind i alle eventuelle revner og sprækker i overgangen og på området omkring
overgangen generelt

3) Når zinken er hærdet fuges overgangen omhyggeligt med TEC-7

4) Grunding med Primocon

5) Bundmaling x 2

Skal der eventuelt byttes rundt på 2) og 3) ?

Mvh. Jens

Kommentarer

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.
Erik Hingebjerg Hansens billede

Jeg ved ikke så vildt meget om den slags behandling, men jeg ville for det første ikke bytte rundt på 2 & 3.
Jeg ville nok heller ikke bruge en zink primer, men gøre noget for at finde en rigtig god metalgrunder, og det skulle være en 2 komponent, nok noget Hempel eller lign. for så at give det flere gange 2 komponent epoxy maling, så der bliver lukket godt af til de ædle dele omkring kølen.
Jeg har givet min egen køl 6 gange 2 komponent epoxy, købt hos Biltema, og det syntes at virke fint. Sluttelig selvfølgelig en gang topcoat ( Hempel maling (2 komponent igen igen) ) og til sidst fik det selvfølgelig 2 gange bundmaling fra Hempel, og jeg ved ikke om det er godt nok, før vi skriver oktober / november 2012, men jeg tror på sagen.

Skulle nok lige begrunde, at jeg ikke ville bruge zinkspray / maling, for min oplevelse er at, det er en for for flygtig, eller måske porrøs i overfladen, det hærder ikke rigtigt op og får en hård og god overflade til en permanent vedhæftning af efterfølgende behandling. Bare min oplevelse og mening.
Men fugning med Tec 7 eller Sicaflex er jeg tilhænger af, det er en rigtig god ide.

Jens Møller Jensens billede

Jeg kan godt følge dig m.h.t. zinksprayens flygtighed, det er formentlig en naturlig kemisk omdannelsesproces, som svarer til den der helt tilstræbt "æder" en zink-offeranode med tiden, og der med netop hindrer korrosion. Om den kan danne et tilstrækkeligt hæftegrundlag vil jeg evt. eksperimentere lidt med.

Jeg er ikke meget for at lægge epoxy og topcoat på, for min erfaring er at kølen arbejder i løbet af sæsonen (det er vel afhængigt af hvordan konstruktionen er, på min Drabant er kølen helt enkelt boltet op under skroget, og vil derfor altid arbejde lidt under belastning), og jeg ville være bange for at der der ved under epoxyen bliver dannet fugt/vand-fyldt hulrum som jeg ikke kan komme ind til efterfølgende.

Jeg har til gengæld lige fundet ud af hvor man kan købe fosforsyre; biltemas Rustomdanner (#361823) viser sig, når man dykker ned i produktdokumentationen, at bestå af - Heureka! - fosforsyre og vand Det vil jeg fluks anskaffe i morgen. Processen bliver så

1) Overgangen mellem køl og skrog slibes ned, gl. fuge fra sidste år fjernes
2) Køldelen pensles 2 x med Rustomdanner
3) Skrogdelen renses/slibes for eventuelle rester af Rustomdanner
3) Lad tørre/hærde
3) Fugning med TEC-7
4) Grunding med Primocon x 2
5) Bundmaling x 2

Jens Møller Jensens billede

@ Erik Hingebjerg:

du ser ud til at have helt ret med hensyn til den ringe vedhæftning på zinkspray; fandt ad omveje blandt veteranbilfolket en længere diskussion og oplistning af erfaringer netop med brug af zinkspray som grund i forbindelse med rustbekæmpelse i fugede pladesamlinger. Konklusionen er for dårlig vedhæftning.

Erik Hingebjerg Hansens billede

Nu var det ikke for at nedgører zinkspray, for det er et absolut godt og markedsværdigt produkt, men det jeg har oplevet igennem mange år er, at det har en ekstrem dårlig overflade til vedhæftning af maling, fuge mv. Jeg har gennem mange år været med til at bruge det på offshoreinstallationer, hvor man bore et hul i et galvaniseret beslag, og efterfølgende lukke arret med zinkspray, og der er det fortræffeligt.
Hjemme i haven på den jyske vestkyst, har vi et på stativer med snore mellem, konens tørrestativ, og de er lavet i galv. stålrør, men der er selvfølgelig boret huller til øjeboltene, og disse huller er efterfølgende behandlet med aluspray, en slags maling med alu slibstøv i, lidt som zinkspray, men denne aluspray virker helt ekstremt godt, der er ikke en plet endnu, til trods for havgus mv. som vi jo har på de kanter af Danmark. Dog kan der ikke males oven på dette alufarve, uden det krakkelerer, så der er måske noget om, at overfladen arbejder, og indholdet af et eller andet er i denne aluspray.
Konklution: Jeg tør ikke buge det under vandlinien på sejleren.
PS. Det er da lækkert med nogle facts og en 'tilbundsgående' undersøgelse af sagen, godt gået Jens !!

Annonce