Vanter og stag - hvor hårdt skal de spændes?

Annonyms billede
5
Din bedømmelse: Ingen Gennemsnit: 5 (2 stemmer)

Det er ved at være tæt på, ja Granada'en skal i vandet, og da jeg ikke er så dus med sejlbåde, så er jeg nød til lige at høre, hvor hårdt I spænder jeres stag og vanter, og hvordan måler I bespændingen?

Jeg har set mange sætte deres mast, rette den ind efter linien på agter-staget og så rykke lidt i wirene, for at tjekke om de har fået nok, og så var der ikke mere i det.
MEN, gør I andre også sådan?
For der findes jo fine instrumenter og værktøjer til disse opgaver...

Kommentarer

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.
Christian von Leck Østergaards billede

Hej Erik

Jeg spænder vantene så de spiller, (stramme her ved 8 graders varme) de giver sig lidt til sommer. Forstaget strammer jeg så masten peger en smugle bag ud. Hvis du hænger et lod op i storfaldet skal loddet være en halv meters penge bag masten når det er faldet til ro.
Agterstaget spænder jeg så det passer uden at flytte loddet. Agterstaget spænder jeg noget mere til på et kryds i frisk vind og endnu mere i hård vind.

Min båd er rigget til top mast, hvis du ikke bruger at spænde og slække agterstaget, så lad det stå en smugle stramt, så loddet er bag masten.

Instrumenter er vist mest for proffer, jeg har aldrig set et..
Faktum må være at alle wire skal stå spændt, måske undtaget agterstaget under slørsejlads, men uden sejl skal der være spænding på alle.

Sådan gør jeg, men lad os hører om der er andre bud.

/Christian

Nicolai Ehlerss billede

Hej Christian
Det med de 8 grader forstår jeg ikke helt. Vil mene at hvis du har en allu-mast, så har den en højere udvidelses cofficient end dine stag. (masten bliver jo også højere)..

Christian von Leck Østergaards billede

Hej Nicolai. Jeg mente at jeg vil spænde efter, efterhånden som det bliver varmere.
Du har sikkert ret i at alu´en giver sig mere end stålet, des mere grund til at spænde efter.
Takker således opdateret.

/C

Rene Hornshøjs billede

Hej
Da vi startede med at sejle købte jeg bogen, sejl og rigtrim, fra John Mast, jeg synes det er en kanon bog at lære fra, nem at læse med mange billeder, samtidig er der udførlig vejledning til rigtrim og sejltrim når man er på vandet, som begynder hjalp den mig meget.

René

Anders Ts billede

Jeg plejer for det første at lade mit agterstag være helt slapt når jeg trimmer masten, af hensyn til trim under sejllads.

Forstaget plejer jeg at spænde helt i bund, hvilket stadigvæk giver en god hældning agterover - men det svinger fra båd til båd.

Sidevanterne spænder jeg til de "synger", og jeg skal lægge kræfter i for at spænde yderligere.

Det vigtigste er dog, at hvis du ligger dig på ryggen og kigger op langs masten, skal den være lige. Ulige spændte sidevanter medfører at masten laver et "S".

Jeg plejer at finjustere efter/under en hård kryds, hvor jeg kan se hvorvidt de er spændt tilstrækkeligt.

Husk for alt i verden at tape dine splitter! - jeg glemte det et år, hvor ydervantet så rystede sig løs under en hård kryds. Det var ikke videre morsomt at have en mand ude for at få det fast igen.

Et sidste godt tip er naturligvis at spørge sig for på din havn - der er næsten altid nogen søde sejlere som vil hjælpe "nybegyndere" godt igang med sejlerlivet.

Christian von Leck Østergaards billede

Lige en lille tilføjelse: På min båd er det hovedsageligt den øverste af masten der er bøjet bagover. Jeg er helt enig med Anders, man må ned og tjekke at masten står lige. Det er OK for en mast at bøje bag over, aldrig fremover.
Husk også at der skal være en møtrik på hver side af en vantstrammer, jeg mistede en vantskrue på mit babystag på en af de første ture i min båd.

Min mast kan kun stå et sted, men på nogen både er der flere muligheder.
Jeg trimmer også under sejlads og på et hård kryds skal masten helt ned i "Buksesnedkeren" stil.

Nicolai Ehlerss billede

Hvis man ikke kan skaffe oplysninger fra sit værft, vil jeg anbefale at gøre lige som Rene, køb en bog.
Jeg har en båd med træmast, som absolut ikke må spændes for hårdt op. De 4 undervant er de vigtigste, de bestemmer hældningen på masten, og sørger for at den er centreret og står i lod sideværts, disse stag skal stå stramt, og ikke mere. På en båd kan du ikke bruge et vaterpas, så sammenlign sb og bb vantskrue, de skal være skruet lige langt ind. Topvantet spændes til og ikke mere, der kontrolleres at masten er lige (sideværts). Den endelige justering af topvantet, foregår for sejl, og der justeres på luvart topvant så masten forbliver lige. Læ-topvant må gerne blive så løst at der ikke er spænding på.
For og agter stag håndteres forskelligt, alt efter om masten et top rigget, eller forstaget sidder længere nede. Ved toprigning kan man ikke justere masten bagover ved at stramme agter staget. Derfor har man på mange både, valgt at montere forstaget lavere, og derved få muligheden for at "spænde" masten agter over, med øget krumning i sejlet til følge.
En træmast som min(11,30m.)kan i løbet af sæson, forår - sommer - efterår, svinge ca. 10 cm. i længden. Derfor er det vigtigt jævnligt at kontrollere, at spændingen er korrekt = kun lige strammet op, så giver jeg den lige 5 tørn (5mm.) når der skal sejles. Da jeg købte båden, havde masten stået i spænd i 2 år, resultatet kan du se på min sidt. Hvis masten står på dækker, vil en for hård opspænding kunne føre til at bære-broen beskadiges.
God tur...

HOs billede

Hej

Det er mange gode (og mindre gode / forkerte) indlæg.

Alle nybegyndere bør investere et par hundrede kroner i bogen fra Johnmast.

Det er den mest overskuelige og let forståelig bog om sejl / rig / trim.

http://www.johnmast.dk/index.php?module=Pagesetter&func=viewpub&tid=9&pid=6
 

Erik Hingebjerg Hansens billede

Tak for alle indlæg, bogen er bestilt, og jeg har talt med nogle flinke sejlere i Bogense Marina, så mon ikke det lykkedes for mig.
Jeg spurgte til bespændingen, da jeg gerne vil være sikker, så ikke båden ødelægges, men jeg havde jo da en ide om hvordan det skulle gøres, men jeg har dog endnu ikke fået klar besked fra en sejler om, hvor hårdt og om man måler bespændingen, eller hvad. Alle siger der skal være musik i, og teste før og under sejllads, så det tror jeg da helt sikkert på, men venter lige til bogen ankommer, det blæser jo også for meget til at jeg vil sætte mast.
God weekend og god påske til alle sejlere, og tak for jeres fine indlæg.

HOs billede

Hej Erik
Helt rolig nu Smile
Nu skal det altså ikke gøres værre end det, få masten over på mastefoden og hurtig alle vantskruer i respektive øjer.
Begynd at spænde vanterne stramme, lidt hele vejen rundt, hold hele tiden øje med om masten står lige, først på øjemål, derefter måle med en målebånd fra fixpunkt på masten til øjet i dækket.
Spænd dem så hårdt at du kan føle de er "stramme"
Det er umulig at sige de skal spille den ene eller anden melodi, alt afhænger også af alder på båden, desværre ser jeg nogen gange en ældre båd med skader fordi vanterne har været strammet alt for hårdt op.
I min gamle Maxi 87 som havde den før omtalte skade, strammede jeg vanterne hårdt op, og derefter testes de med en hård sejlads med vinden for tværs.
Blev vanterne på luv side lidt "slappe" fik de et par omgange når jeg kom i havn.
Til sidst sad de perfekt.
Når du kommer til efteråret, skal du markere med tape på gevindet hvor du havde spændt vantskruer til, så er det nemt at ramme samme trim til foråret.
Et god ting inden du begynder at stramme på en ældre rig, er at smøre gevindet med antirivningsfedt - ved ikke lige hvad det hedder men det jeg bruger er hvidt i en dåse med pensel.
(skal kikke når jeg kommer ud i legehuset igen)
Ældre gevind bliver slidt og du kan risikere gevindet river sig fast.
Men for at gøre en kort historie lang - bare gå til den, det er ikke den store videnskab.
Det er først når du har sejlet en del, og du gerne vil have mere fart og højde det bliver "en videnskab)

En lille anekdote:
Jeg har sat mast mange gange på alle mulige både, både i træ og alu og efterhånden blev det rutine at sætte mast.
En gang jeg skulle have masten på min Maxi, "det skulle jo bare lige gøres i en fart" havde jeg glemt løftestroppen, nå men på skulle den i en fart, så jeg fandt en tilfældig stykke strik, bandt en kællingeknude og op på højkant med kalorius, det blæst lidt (en del faktisk) mutti svinger kranen rundt, og firer i små ryk masten ned mod mastefoden imedens jeg holder balancen i den, pludselig går knuden op og jeg står med en ti meter lang tung pind ragende lige op i luften, i løbet af to sekunder skulle det vurderes om jeg skulle lade den falde til BB eller SB side.
En hurtig beregning, masten ca. ti meter, det vil sige omkring syv meter uden for båden, det vil igen sige minimum to motorbåde ville få en tung mast hen over sig, eller også til SB side som var lige ud i havnens klare dybe vand, farvel mast.
Jeg valgte at skubbe lidt på vej, så den gik ned SB tæt på stævnen, da den var næsten nede, smed jeg mig hen over masten, hvilket bevirkede jeg kunne holde den indtil tililende fik tov om masten og løftet den ind på broen igen.
Det kostede to scepter, søgelændernet, prædikestolen og to trykkede ribben.
Siden dengang, er det aldrig bare rutine at sætte mast, og slet ikke uden en løftestrop.

Nicolai Ehlerss billede

Kære Hans
Stor respekt for din evne til at indrømme egne bommerter, dem er du bestemt ikke alene om...

HOs billede

Hi hi - når man i alt sin fritid har renoveret / rodet med både i over 20 år, og haft det som levebrød i seks år, så kan det ikke undgås der sker nogle "sjove ting" og dem har jeg haft en del af Smile)

Både sjove og enkelte man aldrig glemmer, som da jeg i meget tæt tåge var to meter fra at blive sejlet ned af en kæmpe fragtskiv, sådan en er f.... både høj og lang når den kommer susende.

Det var en af de gange, hvor jeg troede jeg fik udleveret harpe og vinger. Har dog været tættere på i et fly, men det er en hel anden histore.

Det er tilgivelig at begå fejl, men utilgivelig ikke at vedgå dem.

Hvor det handles spildes der - hvor der ikke spildes, er det for lidt handel.
 

Allan Lavridsens billede

Eller som jeg plejer at sige til mine kollegaer. "De eneste der ikke laver fejl, er dem der ikke laver noget".

Nicolai Ehlerss billede

Man siger også `Det er menneskeligt at fejl, men utilgiveligt ikke at lære af det´.
Hans, der er ikke andet at gøre, du må oprette en blok: MINE STØRSTE BOMMERTER!

HOs billede

Nicolai
Nej så meget plads har sejlnet heller ikke Smile)
OG man skal ikke udbasunere sine bommerter, men er det i forbindelse med andre måske kan undgå at gøre de samme fejl, så er det relevant at komme med dem Smile)
Men jeg har ind i mellem tænkt over at skrive mine erindringer, de er i hvert tilfælde ikke kedelige - blandt andet historien om jeg blev kørt ned af ligbil på cykel som syvårige.
Min mor gik lige bagover da ligbilen kørte ind i indkørslen, og hun kunne se min kvæstede cykel i ligrummet Smile)

Nicolai Ehlerss billede

Ká du så komme i gang med at skrive, det er du jo god til.
Det her skrivere ender jo med at vi bliver helt højre orienteret ----->

Erik Hingebjerg Hansens billede

Til alles orientering, så ikke kommer i samme situation som jeg kom i.
Jeg blev anbefalet at se / bruge John Mast' hjemmeside, og det gjorde jeg, og bestilte bogen 'Sejl- & Rigtrim' i øvrigt en meget fin bog, med der er åbenbart flere udgiver af samme materiale, bare med et andet omslag, for da bogen kom, og jeg spændt rykkede pakken op, for nu skulle der læses, men NEJ, Skuffelsen kom susende hen over mig, jeg havde jo bogen, da Elvstrøm Sails udgiver nøjagtig det samme indhold, bare med et sølvfarvet omslag, så tag jer i agt for alle de der kopier der florerer i vor univers.
God vind til alle
mvh
Erik

Jacob Laugesens billede

Det er godt at vide for jeg har lige købt Elvstrøm Sail udgaven. Men vi kikkede efter John Mast.

Vi har en Elvstrøm båd og en John Mast bom. Så selv om de var forskellige så var det alligevel ok.

Peter Henrik Tramms billede

he he man skal også huske at faldene osv er på den rigtige side af sallinghornene. har været oppe på stiger og lort for at få liner osv på den rigtige side. Men det goe er at man ikke laver de samme fejl to gange.
mvh peter

Trine Søes billede

En klassisk fejl Peter Henrik. Det er også en god idé at få monteret flaglinier på sallingshornene inden masten rejses - det er i hvert fald nemmere. Heldigvis lærer vi jo af vores fejl hele tiden.

Trine

Erik Hingebjerg Hansens billede

Man skal lære af sine fejl...........
Ja ja, men hvem siger JEG skal lære SÅ MEGET.... Wink

Annonce