Fugt i båden

Trine Søes billede
5
Din bedømmelse: Ingen Gennemsnit: 5 (2 stemmer)

Hvad gør I med hensyn til den fugt, der vil komme i båden henover vinteren? Køber og opstiller I affugter? Bruger moderat varme eller noget helt tredje. Er på udgik efter nogle gode råd.

Kommentarer

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.
Erik Hingebjerg Hansens billede

ALDI har nogle fortrindelige produkter der hedder 'W5' her iblandt også et fugtsugende produkt, med tilhørende lille plastbeholder, og endda 2 poser 'silicagel', jeg brugte en pose i båden, og en pose i campingvognen sidste vinter, og det var rigeligt, og så afgiver det en ok duft.
Jeg stiller dem på afdækningspladen oven på vasken, så evt. overløb render direkte i vasken.
mvh Erik

Rene Hornshøjs billede

Vi har pakket båden ind i en kraftig formsyet pressening, den er løftet fra båden så denne kan "ånde" vi har 2 skylight der står på klem for at få luft igennem båden, derudover har vi 2 fugt poser stående, en i wc afdelingen femme og en i pantry ved nedgangen. Da jeg er igang med at forny bunden tilser jeg den ugentlig indvendig og indtil nu er der ikke fugt og der lugter heller ikke af fugt.

Christian von Leck Østergaards billede

Vores båd bliver i vandet om vinteren, og det skulle give færre problemer med fugt. Jeg varmer den godt op og lufter så grundigt ud bag efter (på en dag med tør luft).
Det er ind til videre gået godt, der er ikke varme på til daglig.

Denne øvelse gentages ca. hver anden uge, eller når vejret passer.

Det er som bekendt kun varm luft der kan indeholde vand eller fugt, så op med varmen så luften optager fugten og så er det ud med den varme luft, og ind med noget kold tør luft.
Jeg bruger oliefyret eller en varmeblæser på landstrøm, Gas indeholder og frigiver temmelig meget vand når det brænder, så det kan ikke bruges.

Personligt tør jeg ikke have en el-affugter kørende i båden medens jeg ikke er der (kylling), ellers kunne det måske også være en ide..

Krakas billede

Jeg har båden stående hvor jeg bor og kan derfor vælge at bruge støm. De sidste to år har jeg brugt at sætte varme på i fugtige perioder og lufte ud i tørre (frost) perioder. I år har jeg købt en affugter og regner med at det koster mindre strøm. Man skal dog være opmærksom på at den ikke virker når det bliver koldt. Jeg har stillet den på 55% rel. Luftfugtighed, men hygrometeret viser noget højere nemlig 65%. Der kommer dog noget vand, op til en liter i døgnet, så det ser ud til at virke foreløbig.
Står man et sted hvor det er asocialt at bruge strøm har jeg rigtig gode erfaringer med fugtsugeposer. De fjerner op til 10 liter vand på en vinter i de både jeg har brugt dem i. Bådene har virket tørre. Fås også i Biltema i store poser til at have en spand under. Men hæld ikke vandet ud på græsplænen, så går den ud ;oD.

dolphins billede

jeg har sådan en den virkker os nå det er koldt
http://www.66marine.dk/product.php?id_product=147

oems billede

Men sådan en fætter bruger 3,28 kw i 6 timer ser det ud til (http://www.jcnordic.no.24nb2.srv.ip.no/images_hovedside//Meaco/MBM_Octob... http://www.jcnordic.dk/produkt/avfukter-meaco/luftavfukter-meaco-dd8l-to...).

Det løber da vist op i løbet af en vinter...? 12 kw i døgnet, cirka?

Passer det eller regner jeg galt?

dolphins billede

så meget bruger den ik den køre ik så meget og står kun på halv kraft
jeg har måller kun på den så skal se når jeg kommer der op midt på ugen
skal nok venen til bage

dolphins billede

Nu har jeg været op og tjekke hvor meget den bruger. Den har brugt for ca. 40 kr. på 3 uger. Og luftfugtigheden ligger på mellem 65-68 så det synes jeg er ok.

oems billede

Hvis prisen er 2,5,- pr kW, så er det cirka 55,- pr måned. Og et forbrug på ca. 5,3 kw pr uge.

Altså jeg er ikke god til at regne det der med kW osv, korriger mig hvis jeg regner galt...Smile

Krakas billede

Jeg har tjekket min nye kompressorbaserede affugter. Den virker ikke nu når det er koldt. Den kører uden at der kommer vand. Det dur ikke. Hygrometeret siger 95 %. Har bestilt en Maeco dd8l.

Torbens billede

Hej
Pas på med at hænge fugtposer op over vasken, det gjorte jeg engang, da der lå en metal spån i vasken som jeg ikke havde set var der tæret hul i vasken om foråret.
Mvh Torben

Jens Kochs billede

For en del år siden brugte jeg også disse poser, men er holdt op med det igen. Efter min mening virker de kun, hvis man holder båden fuldstændigt lukket for luft udefra. Analogt, hvis man får tilsendt elektronik, så kan der være en lille pose med gel-kugler som optager fugt, men så skal delene også være lukket inde i en tæt plastpose før det virker, hvad de også er.
Man må jo regne med at der hele tiden kommer fugtig luft udefra.

Det der virker er opvarmning, men så har man problemet med at det koster, og der er også brandfaren. Desuden er det ikke sikkert at det er lovligt, der kan være lokale regler der gør at man ikke må bruge strøm om vinteren, undtagen når man er nede ved båden.

Finn Skov Nielsens billede

Når nu vi er ved indeklimaet i båden om vinteren, så har min båd en svag lugt af "Kælder" når jeg åbner ned til kahytten. Har kikket lidt på nettet for at finde en løsning til at fjerne lugten. Blandt mange gode ideer, fandt jeg en maskine der producerer ozon. Man lader den virke i nogle timer, hvor efter lugt og skimmelsvampe skulle være fjernet. Er der nogle af jer der har erfaringer med ozon?

Mht. Fugt i båden sørger jeg altid for god ventilation omkring båden og gennem kahytten, har ikke haft problemer med fugt.
Overvejer at opsætte en Solaventi, der kan ventilere varmere luft ind i kahytten med en solcelle.

Finn

Jacob Laugesens billede

Jeg er ikke sikker på at ozon er så godt. På den printer jeg arbejder med har vi i hvert tilfælde ozon filtre for at det ikke kommer ud i luften.

Jens Møller Jensens billede

Ozon er generelt aldeles usundt; det irriterer luftvejene og kan medvirke til udvikling af bronkitis:

Helbredseffekter af ozon:
•Ozon er primært en luftvejsirritant med effekt på slimhinder fra øjne til alveoler. Skader på luftvejsepithelet kan ses ved lave koncentrationer
•Øget luftvejsmodstand og forbigående hyperreaktivitet kan ses
•Bronkiolitis og alveolære skader kan ses ved kraftig eksponering
•Systemiske effekter som hypotension og sløvhed kan være sekundære til luftvejsskader
•Effekter afhænger af koncentration i luften, varighed af eksponering og luftskifte
◦Gener hos raske ses ved en koncentration på ca. 0,5 ppm, og hos syge ved ca 0,2 ppm
◦50 ppm over 30 minutter er en potentiel dødelig eksponering
Skademekanisme
•Ozon er en kraftig oxydant, som skaber inflammation i slimhinderne

I forhold til at bruge det til affugtning er det værd at bemærke, at ozon er har en kraftigt korroderende effekt. I og med at det er på gasform kommer det over alt, og vil derfor bl.a. kunne give korrosion i elektriske dele - kontakter, relæer, elektronik i båden generelt osv. I mit arbejde anvender vi det desideret til at teste for elektriske apparaters korrosionsbestandighed. Med andre ord: lad være!

Krakas billede

Stop lige lidt med Ozon advarslerne, ikke fordi at det ikke er rigtigt det I skriver, men Ozon har i mange år (+40) været brugt til luftrensning fordi den er agrssiv og nedbryder lugte (røg mm) derfor udskiller mange luftrensere lidt Ozon.
Alle kender virkningen efter et tordenvejr hvor man siger ARH hvor luften blev frisk igen. Det skyldes den Ozon der dannes rundt om lynene.
Tilbage til Finn S. N. hvis din båd lugter af kælder er det fordi den er for fugtig nogle steder og der derfor er dannet skimmel. Se efter under dørken, på gummislanger og andre steder hvor luften ikke cirkulerer og du vil kunne se hvid eller sort skimmel. Det skal rengøres og båden lugter frisk igen. Ozon luftrensere hjælper kun en kort tid og er ikke den rigtige løsning.

Min nye meaco luftaffugter virker rigtig godt også når det er koldt. Så det er nok den mest effektive løsning i forhold til energiforbruget. Min Woods kompressor affugter dur til kælderen, men er billig til salg Woods WD12 pris 1000 kr + forsendelse.

Jens Møller Jensens billede

Kraka, du har fuldstændig ret i, at Ozon i mange år er anvendt til luftrensning. Den har en nedbrydende effekt på bl.a. organiske materialer, og altså også mikroorganismer som mug og skimmel. Ingen tvivl om det. Ozon forekommer naturligt, og der er ingen grund til under normale omstændigheder at være særligt bekymret for det (ud over de større klimamæssige perspektiver måske, men det kan jeg ikke bedømme - er uden for mit felt).
Ud over den nedbrydende effekt på mikroorganismer har ozon også en nedbrydende effekt på polymerer, som der jo er rigeligt af i både. Ozonen kan reagere med de olefiner som er en bestanddel af f.eks. polypropylen (PP) og polyethylen (PE). Altsammen er afhængigt af koncentrationen af ozon, materialerne, temperaturen, lufttrykket og flere andre ting.
Når vi anvender ozon til korrosionstest af elektriske kredsløb skyldes det, at den også har en betydelig korrosiv effekt specielt på kobber, som jo er en væsentlig bestanddel i elektronik og elektriske krédsløb - også i både.
Den almindelige ozonkoncentration som vi kan lugte 0,01 ppm (parts per million), koncentrationen i almindelig udeluft er 0,001 - 0,125 ppm, til luftrensning anvendes ca. 0,5 - 1 ppm, og 25 ppm er umiddelbart dødelig dosis.
I forhold til brugen af ozon til luftrensning i båden er der altså en koncentration som er i runde tal 10-20 gange højere en den normale koncentration i luften, og korrosionen og de andre reaktioner går derfor også 10-20 gange hurtigere end den naturlige proces. Hvis man accepterer det, er der ikke noget i vejen med metoden.

Krakas billede

Hej Jens,

Godt, så vi er enige om at Ozon er dømt ude af både og også generelt. Den affugter jeg har reklamerer med at den også har en ioniserende feature. Den gik jeg ud fra var Ozon, men det er nok (forhåbentlig) ikke rigtigt. Den skal tændes seperat. Har nu læst at det er negative ioner man tilfører og det er vel bl. a. ozon. Statens byggeforskningsinstitut fraråder brugen af ioniserende luftrensere i opholdsrum og Jens fraråder det i både.
Så det er helt sikkert forkert at anvende ozon til andet end beskyttelse mod ultraviolette stråler fra rummet ;oD

Sommers billede

Nuuu er det godt nok lidt længe siden der sidst var liv i den her tråd - men jeg drister mig alligevel til at komme med et indspark. Det er ikke banebrydende, ejheller noget nyt - men det kunne være rart at høre andres meninger.....

Vores Mamba står med et gl cockpittelt+ presenning vinteren over... lugen ved nedgangen har en passende mængde ventilations-sprækker, og der er et par friskluftventiler på klem. Hun lugter som sådan ikke og virker ikke fugtig.. men alligevel : det måtte gerne være bedre, fx ved bedre luftcirkulation.

Jeg er ikke meget for at have 220V tændt i båden når jeg ikke er der - faktisk er jeg meget imod det - så jeg har investeret en lille plovmand i en 20W solcelle som jeg yderst banalt har forbundet med en 12V PC ventilator, der lettere intermistisk er monteret på indersiden af nedgangslugen. I solskin bliver der lunt i cockpittet og ventilatoren puster den lune luft ned i båden.... I teorien lyder det fint...

Idag har solen endelig skinnet i 8 timer i træk - og nu er jeg da egentlig lidt i tvivl om hvorvidt ventilatoren er en klat smeltet plast på dørken... der er temmelig meget fart på den i solskin.....

Hvad mener i ? Har jeg skidt i nælderne - eller skudt papegøjen ? har nogen erfaring med noget tilsvarende ??

Sejlerhilsen

/sommer

Christian von Leck Østergaards billede

Hej Sommer
Jeg er helt sikker på at du er på rette spor! Der findes i handlen en meget lig løsning, med et solpanel, en blæser og en stor sort balje. Man placere baljen over luftventilen og solcellen laver strøm til blæseren, der blæser luft ind i baljen. Pga. den sorte farve, på baljen, skulle luften blive varm og derfor gavne indemiljøet.

Jeg har set en model (vist beregnet til sommerhuse) der var lavet som en aflang tynd plast kasse, til at hænge op på muren. Her sidder solcellen bag en "glasplade" hvor luften passere gennem kassen og bliver temmelig varm.

Krakas billede

Der er 2 spørgsmål synes jeg. 1) Det er ikke OK at sætte en 20 W solcelle direkte til en 2 - 8 W blæser. Solcellen giver så en alt for høj spænding og 20 W er nok til at starte en brand hvis det er derfor du ikke vil have 220V i båden.
2) Bortset fra det gælder det om at få fugten ud af båden. Her hjælper ventilation og varme, eller en decideret affugter. Den luft der varmes op under cockpitteltet kan indeholde mere fugt end hvis den var kold. Blæses den derfor ned i kahytten hjælper det kun hvis der kommer så meget luft derned at temperaturen stiger og derfor tager noget fugt med ud gennem de andre åbninger. Jeg har oplevet er at der i fugtige perioder kommer mere fugt ned i båden end hvis der ikke havde været ventilation. Når der har været nattefrost og glasfiber, køl, motor og alt andet er koldt, og der så kommer meget fugtig luft ned, kondenserer den på de kolde overflader og så skal der meget til at få det fordampet igen. Så kommer der mug og skimmel i hjørner og kroge. Et hygrometer i båden om vinteren, jævnlige tjek, og sørg for at luftfugtigheden holder sig omkring 60 % enten med varme/ventilation eller med en affugter. så har man ingen problemer. Luftfugtigheden er meget lav i frostvejr så her er det godt at lufte ud.
I dag er luftfugtigheden 99 - 100 % udenfor, putter du den ned i båden uden at den er varmere har du også 100 % i båden.
Så du har nogle dage skudt papegøjen og f.eks. i dag skidt i nælderne.

HOs billede

Mine erfaringer:
Helt inddækket båd giver fugt, dårlig lugt og masser af mug nede i båden.

Det halve af nedgangen dækket, luger i "hak" og cockpittelt på, og nedgangen til badeplatform åben, giver lidt fugt, lidt dårlig lugt, og masser af grønalger på "skyggesiden" af cockpitteltet.

Det bedste resultat er med et "skråtelt" (armeret plast presenning) lavet af lægter i 75 cm højde og åben i begge ender, som går fra agter til mastefoden, og lugerne i "hak" med halvt dækket nedgang.
Dette laver en vindtunnel som laver vacum nede i båden og suger nyt luft ned hele tiden.
Dette giver en fin tør og næsten lugtfri båd.

Finn Skov Nielsens billede

Jeg er enig med HO - da jeg havde min IF' er havde jeg et telt over båden som HO beskriver, og havde ikke problemer med fugt. Nu har jeg en Dehler, med samme vintertelt - åben i begge ender, så min båd er tør nede om læ.
Er jeg i båden om vinteren og skal have varme på, bruger jeg altid varmeblæser, eller mit fyr. Undgår at bruge f.eks. Gas der afgiver fugt ved forbrænding.
En grundig rengøring i båden og en tør båd har bevirket at min "Kælderlugt" er forsvundet.

Finn

Sommers billede

hmmmm... her har jeg vist skudt nælderne og gjort i papegøjen....

@Kraka : der rammer du hovedet på sømmet. Jeg antager at solceller, der som sådan er en diode-type, virker som konstantstrømsgenerator, strømmen afhængig af den energi, solen tilfører. Det er - som du rigtig skriver - til den gode side af hvad en PC ventilator kan fordøje .... en form for regulering ville være at foretrække. Den er dog ikke fesen af endnu ....

Betragtningerne vedr. varm luft på kolde flader giver meget god mening ! Uden at skulle gøre mig altfor klog synes jeg igår at kunne spore mere kondens på de kolde flader end vanligt.... det var IKKE hvad jeg ønskede, men jeg skal vist se efter et par gange mere.... måske tvangsventilationen er bedst hvis det IKKE er for-opvarmet luft.. gasvarmer er absolut udelukket...

@HO / Finn : tunnel-effekten ser jeg masser af fornuft i - det har jeg ikke idag - selvom der er ventilationssprækker i nedgangslugen og et vindue på klem.... det kunne være bedre... der skal et bedre telt til næste år.

Jeg holder lidt øje med effekten af ventilatoren den næste uge - umiddelbart virker det som om ideen ikke er helt så god som jeg havde håbet på :/

Sommer

Krakas billede

Der må ikke være kondens overhovedet. Jeg har i mange år også blot haft et telt som er åbent i begge ender og haft tilsyneladende tørre og lugtfrie både. Men jeg opdagede at i nogle hjørner (måske lidt snavsede) og på f.eks. gummislanger på motoren kom der belægninger, sorte på lyse flader og lyse på sorte flade (gummislanger). Med en hygrostatstyret affugter og lukkede luger, et skylight på klem, og alt åbent inde i båden er der nu helt tørt overalt. De 2000 kr til en affugter (mærket er nævnt højere oppe) er givet godt ud synes jeg. Jeg tror jeg vil have den med til sommer også, her bliver det jo rigtig varmt vejr og dermed også fugtigt nede i kahytten ikke sandt !oD. Så vil jeg se hvor meget vand den kan trække ud for at holde 60% rLF.

Krakas billede

En affugter der dur også når det er koldt er Meaco DD8L, der er et link til en forhandler i et andet indlæg som jeg brugte da jeg købte min.

Annonce