Fjernelse af maling på fribord

Jonas Lissaus billede
4
Din bedømmelse: Ingen Gennemsnit: 4 (1 stemme)
55° 10' 49.5696" N, 15° 0' 0.5652" E

Kan man fjerne gammel maling/primer fra fribordet UDEN at beskadige fribordet???

Historien er den, at min kaskelot 'Gorm den gamle' efter bare to år af sit liv, i 1974 fik malet sit fribord fordi 1. Ejer efter Peter Bruun ikke brød sig om farven.
Det vil sige, at potentielt er der en rigtig fin gelcoat under de lag maling som ligger på båden nu. Denne gelcoat, og dermed den oprindelige farve, kunne jeg godt tænke mig at blotlæggelse og polere op - hvis resultatet ellers kan blive godt!

Det er ret nemt mekanisk at fjerne malingen ned til den primer som ligger lige over gelcoaten. denne primer kan skrabes af med forsigtighed uden at ridse gelcoaten, men selvfølgelig kan man ikke komme 100% i bund og spørgsmålet er nu hvordan jeg får det hele væk...?

Vil man vælge at slibe med meget fine korn, eller vil gelcoaten aldrig kunne poleres op efterfølgende?

Eller kan man bruge en malingsfjerner som kan fjerne en to-komponent maling uden at beskadige gelcoaten?

www.gormdengamle.wordpress.com kan man se et par billeder af 'problemet'...

Jeg har masser af tid og rigtig god tålmodighed så alle råd, såvel mekaniske, kemiske eller termiske modtages med tak:-)

Kommentarer

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.
Jesper Thomsens billede

Hej Jonas
Sidste år gik jeg igang med noget lignende. Overbygningen på min båd var malet, og malingen var grim og fyldt med småskader. Jeg sleb det hele med groft sandpapir og lagde ny topcoat på i 3 lag, herefter sleb jeg med flere forskellige finheder af sandpapir, 120, 240, 500, 800, 1000 og 2000. De sidste 2 var vandslibning. Herefter med robbing, polish og voks. Resultatet blev som nyt, spejlblank og skinnende, men et KÆMPE arbejde!! Den sidste del, en kant langs dækket, blev ordnet på den måde du har tænkt dig, og det blev faktisk ligeså godt, og langt mindre arbejde.
Det hele afhænger nok af, hvor tykt et lag gelcoat der er på dit fribord, og hvor meget(dybt) der blev slebet på den, inden den blev malet. En kaskelot har temmelig sikkert et tykt lag, det er jo en båd af højeste kvalitet. Fribordet er meget nemmere end overbygningen, da der ikke er kanter, hjørner osv.
Mellem de enkelte slibninger brugte jeg nogle gange farvet kridt, det smurte jeg området ind i, så kan man nemmere se, ved slibningen efter, når man har fjernet nok.
Køb en god maskine, det betaler sig! Jeg brugte en stor og en lille Rotex sliber fra Festool, med støvsuger koblet til. Så slipper du for støv(det støver helt enormt), og sandpapiret pakker ikke.
Undervejs kan man virkelig tvivle på, om det nogensinde bliver blankt, så det er virkelig fascinerende når man kommer til de sidste behandlinger, og båden begynder at skinne og til sidst står som ny.
Hvis det er muligt at lave en prøve et sted, ville det selvfølgelig være en god ide.
God arbejdslyst! Og fortæl endelig herinde om projektet..

Jonas Lissaus billede

Hej Jesper!

Tak for input...

Du har været igennem en ordentlig omgang og jeg tror jeg lige pt. skal gæe mig over at det "kun" er fribordet jeg har kastet mig over:-)
Tiden kommer til dækket, og en arbejdsgang der nok mere ligner din, men det bliver ikke denne vinter...

Ideen med farvet kridt lyder god, det tror jeg bestemt jeg vil prøve, specielt på områder hvor der skal laves reparationer.

Jeg har en 150mm rotex fra Festool og en 180mm (som dog er for stor og kun er rotationssliber. 150mm'eren har også exenterslibning.

Min bådebygger anbefaler mig en rystepudser fra Festool så i morgen låner jeg lige hans for at se om det er noget jeg skal investere i. Der er selvfølgelig sug på det hele:-)

Jeg har ikke nogen klar fornemmelse af hvor tykt gelcoatlaget på kaskelotten er, men forestiller mig at det er ca 500my (0,5 mm)

Grinderne er lavet i 2 lag gelcoat og en surfacemåtte, hvad det så end betyder...Smile

Men næste weekend har jeg en aftale med Peter Bruun oppe hos ham og jeg har da tænkt mig at høre hans holdning til projektet. Så kan jeg også få en forklaring til hvordan skroget er støbt.

Jeg vil tro at fribordet i sin tid blot er blevet matslebet inden det blev malet og derfor bør alt det oprindelige materiale være intakt (bortset fra der hvor der har været skader...)

Jeg skal nok beskrive processen og ligge nogle billeder af forløbet.

Sejlerhilsner
Jonas
Gorm den Gamle

Carl Præsts billede

Ohøj Jonas.

Det lyder som en ret interessant opgave du er i gang med.
Jeg vil lige give dig et godt materiale råd med på vejen, til din slibnings process.
I min virksomhed www.carls.nu importere vi nogle meget interessante slibeark fra tyske Jöst, med disse på din rystepudser kan du faktisk vandslibe med et produkt som ligner Abralon men dette produkt findes tilmed til rystepudsere i alle størrelser. Du kan vælge slibeark i dette materiale som hedder SG2 op til hvad som svarer til P1200.
Hos Carls.nu lagerfører vi også sliberondeller på film til blandt andet Festool op til P2000, med disse på en excentersliber med lille udsving kan du forsigtigt men sikkert pille malingen af, og komme sikkert ned til den friske gelcoat på dit fribord.
Endelig vil jeg anbefale at du i stedet for traditionel rubbing anvender SG3 vandsliberondeller op til P4000, for herefter at slutpolere med en fin polish. Når du bruger SG3 rondeller i stedet for rubbing undgår du at gelcoaten ophedes med risiko for varig misfarvning. SG3 rondeller findes på vores webshop fra P500 til P4000.

SG2 slibeark lagerføres ikke aktuelt, og kan af samme grund ikke bestille på vores webshop, men du er meget velkommen til at kontakte mig på telefon 51378225.

Med venlig hilsen

Carl Præst

Annonce