Ruer og skaller

Trine Søes billede
5
Din bedømmelse: Ingen Gennemsnit: 5 (2 stemmer)

Hvordan får man bedst ruer og skaller af bunden på båden og propellen? Del gerne ud af dine tips og tricks til dette tilbagevendende problem.

Kommentarer

Vælg din foretrukne kommentarvisning og klik på "Gem indstillinger" for at aktivere dit valg.
Tom Bøjlands billede

En stensikker fidus til helt at undgå det for altid! - Anskaf en lækker jolle istedet!

Man slipper for at male skidtet, kan bruge tiden på vandet istedet - og det er totalt nemt at suse alle de lækre steder hen når man vil sejle med palmer og varmt blåt vand:o)

Ja og så er der den bonus at det også går stærkt og er sjovt samt man får god motion til både hjerne og hjerte!

HOs billede

Hvor længe er du om at sejle til varme lande med palmer og hvid sandstrand i en jolle?
Hvordan medbringer du kone og to børn på ferietur i en jolle?
Jeg vil gerne se dig ro til Bornholm, i det hele taget gik spørgsmålet på noget helt andet end dit svar.

Tom Bøjlands billede

ca. 18 timer til Middelhavet!

Udenfor europa - ja den tid det nu tager at flyve derud - skivet i container i forvejen:o)

Kone og unger har aldrig sejlet i DK - mener at det er for koldt!

Øhh - ro? - fortrækker sejl Shock)

Go weekend

HOs billede

uha - jeg har ikke råd til at tage flyveren hver weekend, 2 x 18 timer så er det ikke meget tid til at sejle i weekenden:-) vi har båd for at være i den hver weekend

HOs billede

Hej
Den korte version:
Begynd før bunden er tør, det vil sige 10 min efter båden er kommet op, brug en meget kraftig højtryksrenser.

Den lange version:
Jeg havde ladet båden ligge i vandet i halvandet år før jeg fik tid til at tage den op her i forsommeren.
Jeg sejlede til en større havn, hvor de har en lift som skånsomt løftede båden op.
Mille moses jeg fik et chok, både modet og hjertet røg helt ned i gummistøvlerne, jeg har aldrig set så begroet en båd.
Skaller over alt i store klaser, to til fire cm. tyk lag overalt.
Kranmanden må kunne have læst mine tanker - ikke så sært, jeg har nok set grædefærdig ud i ansigtet. Han sagde bare rolig det får du nemt af, bare gå i gang omgående, og det tog mig omkring en time, så var der næsten ingen skaller tilbage.
Men højtryksrenseren var også meget kraftig, jeg fik blæst det allerøverste lille hjørne på ror bladet i stykker.
Båden blev så kørt ned i et stativ, jeg gik i gang med en spartel på de sidste skaller og jeg fandt ud af, at bare bunden blev holdt våd, gik det som en leg.
På en dag fik jeg renset og bundmalet, og klar til at komme i vandet igen dagen efter, men det blev også sent og brugt megen energi den dag.
Påklædning var gammel regntøj og vaders, husk at bruge langskaftede gummihandsker uden på ærmerne, ellers får arme, bryst og mave en underlig kulør Smile
Jeg syntes det er lækkert at lade båden blive i vandet vinteren over, og så rense og bundmale en weekend med fint vejer, bundmaling skal jo helst vente til det bliver varm i vejret.

Allan Lavridsens billede

Hans, jeg har benyttet den korte version i år - det fungerede Wink

Michael C.s billede

Har selv motorbåd, men det er begroninger absolut totalt ligeglad med Shock).
I år har jeg prøvet lidt alternativt for at mindske begroninger, især på aksler og skruer. Akslerne blev belagt med et fornuftigt tykt lag Kobberfedt fra T. Hansen og det samme blev skruer og ror. Da så endelig båden kom på land (der sad stadig fedt tilbage) for nylig var det jo spændende og se resultatet - og det var højest overraskende minimalt begroning, og det er ikke fordi jeg har sejlet specielt meget i år. Aksler og skruer blev rengjort med Damprenser 140 Grader og tryk på 10/15 bar og det forsvandt som dug for solen. Skruer og ror blev fin-rengjort med ufortyndet minus kalk (fra netto) og sulfo, en ½ time efter var de helt blanke og skinnende igen. Prøv det.

Trine Søes billede

Tak for tippet med skruen/aksler Michael C.

Jeg står altid og bander om foråret, når propellen stadig er helt fyldt med ruer. Knuser dem en stor sten, og sliber med en boremaskine efterfølgende - men helt godt bliver det aldrig. Vil gerne kunne sætte en hel ren propel på det gode skib.

Jacob Laugesens billede

Sidste år rensede jeg propellen ved at smide den i en spand med 50% eddike og 50% vand. Der stod den så et par dage hvorefter jeg vaskede den i vand og det var det.

Finn Lavlunds billede

Jeg fik et råd for nogle år siden om at bruge saltsyre på skruen. Og det virker som ventet. Ved forårsklargøring, mens jeg giver bundmaling. Først skraber jeg de værste af, hvis skuren er godt begroet. Herefter fylder jeg en lille bøtte med saltsyre og bruger en børste. Og så er det ellers bare at sikre at skruen vædes med jævne mellemrum. Det tager alt og det kræver ikke fysisk hårdt arbejde. En halv times tid. Skyl efter med vand og den er fin som ny. Husk at have vinden i ryggen Wink

Michael C.s billede

Hej Finn, du skal også lige vide at i og med kvaliteten på messing skruer bliver dårligere og dårligere grundet at de ikke blander så meget rødgods i messingen, så tærer det altså på dine skruer når du bruger så skrappe midler som saltsyre - men ellers har du ret i din fremgangsmåde hvis du tør...

Finn Lavlunds billede

Hej Michael

Tak for advarslen, den var jeg ikke opmærksom på.

Jeg er nu ikke så bekymret. Skruen er fra 1988 og ser forholdsvis pæn ud efter et par års behandling. Men jeg agter, på sigt at skifte den ud, med en foldeskrue og så vil jeg ha dine ord i tankerne.

Måske forslaget med 50% eddikesyre og 50% vand vil være en bedre løsning. Jeg antager at man almindeligvis tager sin skrue af om vinteren hvis det er en foldeskrue. Det har jeg bemærket på en stor del af både med foldepropel. Og så kan den jo passende komme i en mild eddike opløsning. Måske endda ren eddike som man bruger i husholdningen. Jeg har ikke prøvet det, men det tager al kalk i badeværelset på haner blandingsbatterier osv. hvis det vædes i en længere periode. Jeg plejer at bruge køkkenrulle omkring emnet og vædde med eddike. Det er effektivt og kræver ingen arbejde. Kun tiden.

Michael C.s billede

Hvis din skrue er fra 1988 er der nok ikke noget i vejen med kvaliteten af rødgods blandingen i messingen. Jeg har set med egene øjne at en sejlerkollega, havde igennem nogle år brugt den metode med saltsyre netop fordi det er ret effektivt - men set i "bagklogskabens klare lys", var det nok ikke så godt, for overfladen på bladet var helt ujævn ligesom en "golfkugle". Nu var det til en 2 motors 40 fods Motorbåd, og de er ikke helt billige skal jeg hilse at sige. En af grundene kunne måske også være den "ionvandring" der sker ved at man ligger for landstrøm og ikke har en galvanisk adskillelse, for strøm løber jo som bekendt den nemmeste vej til 0/jord - d.v.s nødvendigvis ikke igennem jord ledningen på landstrømmen, men igennem vandet, deraf "ionernes vandring". Men skruen af og ned i en spand eddike vinteren over, og lad tiden arbejde - det kan alle lí.

Annonce