Skødshovedbro og hjem igen i dejligt solskin

Christian von Leck Østergaards billede
Din bedømmelse: Ingen Gennemsnit: 5 (1 stemme)

Endelig var dagen der hvor alle i vores familie var hjemme og kunne tage en tur på vandet sammen.
Vejret er fantastisk, vinden svag 3-4 s/m. Vi påmønstre S/Y von Leck kl. 11.00 Pinsedag. I hjemhavnen, Kaløvig bådehavn, er der ikke mange både på pladserne, parkering til bilen der er knaphed på, for der er virkelig lang i ovnen til en tur-pinse.
Vi har fyldt en køletaske med lidt grillmad fra i går, købt sodavand og snoller til ungerne.

Vi starter ud for motor med vinden stik imod, der er stort set ingen bølger, men masser af både på vandet. Vi sejler de fem mil til Skødshovedbro-havn, der efter sigende skulle være gravet lidt dybere end tidligere. I listefart sejler vi ind gennem den smalle indsejling. Der ligger tre store både langs ydermolen, men lige fremme er der ledige pladser.

Nu kikker en mand op fra sin avis og siger: Jeg ville nok ikke sejle der ind, der har lige siddet en fast..
Nå! OK det gider vi ikke, så vi vender og ligger os for anker på redden for at indtage den medbragte mad og drikke en øl. Solbadning på dækket medens jeg underviser de to mindeste i den ædle kunst at fiske med krog, bly og prop. Der var dog ingen sultne fladfisk i farvandet, måske grundet trafik af mange slags.

Efter nogen tid pakker vi bordet og får vasket op, og så går turen hjemad igen. Nu for fulde sejl, startende i en fin halvvind og genoptog fiskeriet. Nu kom kassen med blink og farvestrålende woblere frem, til stor jubel for pigerne. Der er jo glimmer på -kan fisk godt lide glimmer far?

Der blev valgt en stor fin wobler med stærke farver, men farten var for høj for den surfede fra side til side 25 - 30 meter bag båden. Efter en halv times tid satte jeg spiler-bommen på genuaen i styrbord side og storsejlet i bagbord. Nu var farten perfekt og wobleren dykkede, ca. 3 knob.
Vi fanger ikke andet end tang, men med den interesse der var prøver vi igen en anden gang.

Nu sidder vi hjemme i haven og har netop spist en god hjemmelavet pizza. Årets første familie sejltur var en stor succes og en drømmestart på en forhåbentlig god sommer.

NB: Skødshovedbro havn, lige over for Aarhus, på Mols, er altså ikke vældig dyb. Der er tre - fire gode pladser på indersiden af sydmolen til 40" både (eller mindre, blot for at give en ide om pladsen), her er der vand nok, men vi var der under lavvande og vi tog ikke chancen for pladsen længere inde.
Meget hyggelig lille havn med restaurant/iskiosk/kro. Mange muligheder for at ankre og brede børnevenlige strande. Bestemt et besøg værd, evt. for anker med en gummibåd.