X-99eren VæltePeters beretning fra Palby Fyn Cup

Torben Høibys billede
4.666665
Din bedømmelse: Ingen Gennemsnit: 4.7 (3 stemmer)

Sidste år lå vi forrest fra Langeland til Fyns Hoved, men tabte 2 pladser i et tæt felt på det sidste kryds mod bøjen ved Æbelø. Vi havde et langt kryds, hvor vi kun manglede få grader i at kunne holde bøjen op på bagbord, og de havde lovet, at vinden ville gå mere venstre over. Vi satsede på, at vi så til sidste kunne holde bøjen på et ben. Det MÅTTE, da være det, man skulle. Ganske rigtigt endte vi med at kunne holde bøjen op, men stor var vores forbløffelse, da Stærekassen og Xtacy som tog et slag ind under land kom først til bøjen med en fart og en højde, der tydede på, at de sejlede med slæk på. Havde søen alligevel været så grov ude til havs, at den stoppede os for meget? Var det strømmen? Vi analyserede vores ”slæbespor” igen og igen og har stadig ikke helt gennemskuet, hvad der skete på det kryds. Mere om dette senere.

Vi er opsatte på revanche

I år var mit faste hold var opsat på revanche, men mine døtre, som begge er gamle jollesejlere, måtte desværre melde afbud på grund af eksamen og arbejde.

File 3846

Fra sidste års Palby Fyn Cup, hvor den ene datter var med

Så jeg måtte ringe til mine gode venner Carsten og Nils-Jørn fra Den55 Sirenen for at høre, hvad deres planer for Fyn rundt var og tilbød en plads som taskesejlere. De skulle bare møde op med tasken i Bogense Marina og hoppe ombord – resten af forberedelserne sørgede vi andre for. Det tilbud takkede de heldigvis ja til, hvilket var en lettelse for mig - for ellers havde jeg ikke haft nogen rutineret afløsning på roret, når jeg skulle sove. Ingen på holdet (ud over mine unger) var vandt til at styre.

Fyn Rundt sandwich er muligvis hemmeligheden

Forberedelserne er vigtige, og nu kommer der et tip, som jeg egentlig ikke burde give fra mig, men vi er overbevist om, at vores gode fart i blæsevejr kommer fra nogle sensationelt gode madpakker. De verdensberømte fyn-rundt-sandwich:

1. Tag en skive toast, smør den med Miracle Whip.

2. Læg lidt salatblade på

3. Lev livet farligt og læg lidt tomat og agurk på

4. Så en skive ost

5. Dernæst en skive kødpålæg

6. Til sidste en skive grov rugbrød også smurt med Miracle Whip.

Starten

Vi var tændt som et grantræ juleaften, da tiden til starten oprandt. Der var lagt op til en blæsevejrs sejlads – præcist som sidste år. Op til 16 m/s løb meldingerne på. Prognoserne for retning og styrke for både strøm og vind blev skrevet ned time for time. Vi havde installeret Farvandsvæsnets app på flere af vore smartphones (de har de jo med at løbe tør for strøm på de mest ubelejlige tidspunkter). Vi var SÅ klar.

File 3646

VæltePeter på vej ud til starten

Vi kiksede desværre starten med 10-15 sekunder, da vores maxidisplays (hvor starttiden kørte på) valgte at resette lige midt i prestarten, men afsted kom vi. I noget der lignede 8-11 m/s med forventning om tiltagende vind og venstredrejning på krydset og modstrøm i tragten. De andre fortsatte den direkte kurs ude til havs, hvor vi lå længere inde mod Fyn. Vi måtte slå os lidt fri af møjluft midt i Båring Vig. Lidt senere kom der så en stor HØJREdrejning. ØV der lå vi, og mente vi lå strategisk bedst med udsigt til bedre strøm og på venstre side i forventning om venstredrejning, og så fik vi bare en lang næse.

En anden X-99er Bluenose var derfor omkring 5 minutter foran, da vi mødtes i tragten, og det lignede en duel mellem ham og os. Både vi og Bluenose fik en ret ok Lillebælts passage i den ret turbulente luft. I år var tricket at IKKE tænke på den kraftige modstrøm, men faktisk bare at holde sig i fri luft i midten af modstrømmen. Alle de, der forsøgte at tage kanterne i håb om bedre støm, fik lynhurtigt nogle gevaldige tæv.

File 3785

VæltePeters geotracking via endomondo.dk og tilhørende app til Android smartphone

Rakettens forlis

Ved Fænø kom raketten op. Raketten er vores tudsegamle, men sædvanligvist trofaste skæringsspiler. Vinden var nu begyndt at tiltage, og det var overraskende få i feltet, der satte spiler. Ved Stenderup Hage tog stort set samtlige spileren ned, men vi holdt den oppe. Vi kunne holde en kurs, der var cirka 10 grader under kurs, men det gav god fart at holde spileren oppe. Vi mente, de 10 grader var et godt bytte, for den fart vi fik. Det var jo et langt ben tæt på de 90 grader relativt, så om vi skulle sejle 95 eller 85 grader relativt på krydsstelssejlet, på den sidste del af det lange ben ville ikke give nogen fartforskel. Planen var at holde den på ihvertfald en times tid, og måske sætte den igen efter Bogø, hvor vi skulle falde lidt af. Lige før Føns Vig svigtede raketmotoren desværre, da den blæste ud af rammen ved skødebarmen.

Kickingstrappens og rorpindens forlis

Rent taktisk var der nu ikke ret meget at gøre på vejen ned imod Helnæs. Lidt drama var der dog, da vores tovværk til kickingstrappen blevet revet midt over da vinden rummede lidt og tiltog til 16 m/s – pyt det var da heldigvis hurtigt at reparere. Dagen før havde jeg godt noteret mig, at rorpiden havde en lille revne på langs lige ved det beslag til forlængeren. Jeg glemte bare lige at får det fikset midt i alle formiddagens forberedelser, men pludselig sad jeg med rorpindsforlængeren i hånden uden kontakt til en nu meget afkortet rorpind. Den var simpelthen flækket på langs, og der sad så nu kun en MEGET kort stump tilbage. Snarrådigheden var stor – og forsyningerne af gaffatape heldigvis rigelige, så den blev snurret sammen med snor og gaffatape, så vi kunne fortsætte – alt i medens vi hamrede afsted med 2 cifre på loggen.

File 3788

Gaffatape i rigelige mængder kan løse næsten ethvert problem ombord

Nosedive ved Helnæs

Hmmm der var stadig stort set ikke en spiler at se. Det var som om hele feltet havde indgået en fælles overenskomst om at lade dem ligge i poserne. Vi sad og ærgede os lidt over den tabte skæringsspiler, for den var som lavet til netop de her betingelser. Vi begyndte dog at rigge max spileren til, men ville vente til, vi havde relativ vinkel på cirka 110 grader, inden vi ville sætte den. Vi var klar til at sætte den, da vi så Bluenose lige foran os lave et spektakulært nosedive lige efter de havde sat deres spiler. UFFF det så grimt ud. Det var som om forskibet bare forsvandt under dem, og SMAAAAK så styrtede de til luv og blev ligende længe.

Kyllinger

Jeg tror sku for en gangs skyld, vi skal være kyllinger – vent med spileren” konstarede jeg, da vi sejlede forbi Bluenose og kunne se de havde mistet stagen, og at der lå et totalt smadret forsejl på fordækket. Vi synes det lignede resterne af en genua (hvilket vi ikke helt kunne forstå).

Nu var der jo ikke rigtigt nogen grund til at satse vildt. Mister vi den anden spiler, ville vi have mistet et af de kort, vi kunne spille, og som Bluenose ikke kunne spille, når vi kom til Svendborg Sund. Vi spilede fokken lige som hovedparten af feltet. Vinden tiltog yderligere og på vores vindmåler (som måler for lidt) målte vi 45 knob (22 m/s) truewind i enkelte pust, og GPSen loggede en topspeed på 16,3 knob for storsejl og spilet fok. Thuhej hvor det går, men hvor sejler båden dog igrunden fantastisk for en spilet fok i de konditioner. Det er vist kun 2. gang, vi prøver det til en kapsejlads. Vi sendte folk ned og sove og blev fodret godt af - for den sejlede næsten sig selv som et tog på skinner. Da der lidt senere skulle bommes, valgte vi at stagvende rundt i stedet for.

Nu skulle vi bare til Svendborg uden for mange havarier.

Buttoms up

Lige ved Skarø kommer den tyske Stockmaritime tordnende forbi os med spiler, og med hvad vi vurderer til 20 knob fart. Inde ved Lehnskov Pynt lå Stockmaritime (den med vingerne), så med bunden i vejret og med 2 mand stående på bunden – klamrende sig til sværdet/kølen. Resten af folkene måtte stadig ligge i vandet. En anden båd havde smidt sejlene, og assitance var på vej derhen, så vi fortsatte. Vinden aftog som forventet ved Lehnskov Pynt, så nu kom spileren op, men stor var vores forbløffelse, da vi så, at Bluenose OGSÅ satte spiler. De brugte bare forgasten som stage. Hmmm de giver sku ikke op så let, men de ville nu nok få problemer, når vi skulle skære mere, eller når vinden ville tiltage igen ud imod Thurø bøjen.

Op igennem Storebælt

Spileren blev droppet ved Thurø, og natten begyndte at sænke sig, og vi havde en glad båd, der kørte med genuaen på barberhalet og med god fart og masser af folk nede og sove på stykket op imod brioen. Vi får meldt lidt forsinket ind ved Sprogø kl 1:43 (skulle nok ha været 1:40) - Bluenose stempler ind 1:48. Vinden havde aftaget en del siden det sydfynske, så vi beholdte genuaen på efter, at vi skar op efter broen og lagde kursen imod Romsø.

Selv om der var modstrøm, har både vi og vores guest stars fra Sirenen tit haft god held med at gå uden om Romsø, og hvis ikke der skete noget særligt, ville vi også gøre det denne gang. Som planlagt – så gjort. Vi får alle mand på dæk lidt før Fyns Hoved og får snakket taktikken på det sidste kryds igennem. Vi runder 4:42 og Bluenose 5:06 FEDT – det sparkede røv at gå uden om Romsø. Sidste års traume på det sidste kryds diskuteres igennem endnu en gang - for forholdende minder meget om sidste år. Vi vælger så at lade være med at tænke, og følger bare sidst års succes med at tage et slag på cirka 3 mil ind under land. Det blev nu nok LIIIIIGE langt nok det slag, vi tog der. Vi kunne falde HELT til på genuaen, og måtte endda slække nogle cm, og alliigevel kommer vi så langt ind, at vi ud for Flyvesandets camping, at vi er ved at sætte skuden på grund. Vi blev heldigvis vækket af 2 meters alarmen på ekkoloddet. Lidt senere måtte vi endda slække endnu mere. Nok ikke en skide fornuftig taktik, men den gav jo pote af uforklarlige grunde sidste år, men nu måtte vi se.

File 3791

Ved Æbelø spejder vi efter noget der ligner en X-99. Det KUNNE godt være ham, der ligger der cirka 5 minutter bagude. POKKERS for så har vi solgt et kvarter siden fyns hoved. Nå pyt – vi havde jo heldigvis noget af give af. Resten af vejen fra Æbelø var der ikke andet at gøre end at dække ham ”løst”. Det vil sige ikke gå ind i hidsige vende dueller, da vi jo lå med genua, og han lå med fok. Vi skulle bare markere, at vi har tænkt os at lægge os mellem ham og mållinjen det sidste stykke.

File 3847

Der spejdes efter konkurrenter

BINGO. Vinder af løbet med 5 min ned til nummer 2 Bluenose (Den 512) og vinder af Gruppe 6 som består af X-99ere, X-332ere, Dehler 34, Elan 340, Dufour 34. En overalt pålacering som nummer 42 er vi godt tilfreds med i en blæsevejrssejlads, hvor stort set alle dem der er foran os på overaltlisten kun er målt ind med fok, og så er det jo altid en fryd at tæve Jesper bank. Sejltid 20 timer og 13. Det vil sige 13 minutter langsommere end sidste år.

Note til mig selv: LAD VÆRE med at gentage noget ”der har givet pote” hvis du ikke VED HVORFOR det ”gav pote”.

Annonce