Rejsedagbog - Svaneke havn lukkes før uvejr

Trine Søes billede
Din bedømmelse: Ingen Gennemsnit: 5 (3 stemmer)
Danmark
55° 8' 8.8116" N, 15° 8' 40.1208" E

Følg med  i 6. del af Carstens beretning om bådens Humorisk og besætningens tur til Bornholm. Humorisk er en Comet11 fra 1978 designet af en franskmand og bygget på Comar værftet i Italien. Carsten og hans kone Annette fandt hende på nettet, og har hentet Humorisk hjem fra Rom i 2001. Humorisk er nu på Bornholm i Gudhjem, men er på vej til Svaneke.

Kursen sættes mod Svaneke

Vi forlader Gudhjem klokken 8.00 for at sejle de 8.1 sømil til Svaneke. Er lidt spændt på, hvordan havnemiljøet er der, da Gudhjem virkelig var en charmerende havn. Vi anløber Svaneke lidt i klokken 10, og her er allerede godt fyldt op. Vi ligger i første omgang uden på en svensker, men en halv time senere er der en god sideligger plads til os.

File 2270

De bakkede gader i Svaneke

Flere butikker og hønseskidning

Svaneke havn er ikke så praktisk indrettet som Gudhjem, men lige så hyggelig. Svaneke by byder på endnu flere butikker, og en del mere i brugskunst, glasstøberi, karamelleri og lakridseri.

File 2243

Svanekes karamelleri - mums

Der er en del aktiviteter i byen, blandt andet skal vi til hønseskidning på lørdag. Det går i sin enkelthed ud på, at man sætter et beløb på et nummer på et af mange felter, der er malet på asfalten. Der kommer hegn omkring "banen", og det felt hønen skider på har så vundet et gavekort!

Der er mange spændende butikker, så alt i alt syntes jeg Svaneke indtil nu (bortset fra Rønne), har været den by, der bød på mest i butikker.

Store badedag til Humorisk besætning

Vi slapper af efter byturen og idag blev det store bade dag - hele besætningen, ja selv skipper kom i vandet!

File 2237

Besætningen bader i Svaneke

Om aftenen griller vi til en forandring ikke, det har været en meget lummer dag, så aftensmaden bliver koldskål med kammersjukker og myslidrys. Fortrindelig godt på en varm aften. Sidst på aftenen kom lidt smådryppen hen over os, men det fik hurtigt ende. Vi gik til køjs.

Havnefogeden på besøg med dårlig nyt

Ved morgenbordet kommer havnefogeden forbi for at høre hvornår, vi havde tænkt os at sejle. Planen var mandag eller måske tirsdag, da der er en front på vej med ikke alt for godt vejr. Problemet nu er, at der loves 10-14 meter i sekundet fra nord og nordøst, så det yderste havnebassin skal ryddes og havneportene vil blive lukket, da bølgerne vil løbe direkte ind i havnen.

File 2245

Bådene pakkes og nogle sejler afsted inden havnen bliver lukket - uvejr er på vej

Der går en times tid inden alle både er pakket, og de både, der vil afsted, er futtet af. Det er en lidt underlig formiddag, da der er helt havblik, og man kan ikke forestille sig, at det skal blive så skidt vejr.

Klokken 15.00 bliver porten lukket, der er ikke plads til flere i inderhavnen. I løbet af dagen sejler flere både forgæves. Havnefogeden fortæller, at på denne side af øen, er Allinge den eneste havn, der har fået bygget en læmole, så der kan man altid komme ind.

File 2251

Porten til havnen er blevet lukket, hvilket virker lidt tosset, når der er havblik

En tur på glaspusteri

Vi går en tur i byen igen, og vi er blandt andet inde og lave glasfade og vaser med flotte motiver, der bliver sandblæst. Her er det kun fantasien, der sætter grænsen. Vi er yderst kreative.

File 2266

Vi arbejder i glaspusteriet

Sidst på eftermiddagen/først på aftnen går pigerne igen på shopping - det er intet problem, da mange af butikkerne har åbent til klokken 21 eller 22. Der er operaoplevelser på Hotel Siemens Gaard lige ned til havnen. Nu må jeg indrømme, at opera nok er den sidste form for underholdning, jeg ville vælge, men der var mange andre, der syntes det var rigtig godt.

Hen mod spisetid ændrer vejret sig, vi kan nu se uvejrsskyer i horisonten. Vi er lidt spændte på, hvor slemt det bliver i nat.

En tur på restaurant

Her til aften var vi ude for at spise, der ligger en fiskerestaurant ved havnen, men de havde ikke regnet med kunder, når der kommer uvejr, så de lukkede køkkenet klokken 20, og vi var der 19.55 (de skulle have holdt åbent for os).

Vi prøvede de andre spisesteder og fik plads på Pakhuset. Et meget stort sted, havde ikke regnet med, at det var så stort. Det er faktisk øens største familiespisested, og vi indtog en udsøgt middag med rigtig god betjening i fine lokaler.

Kraftigt blæsevejr med masser af regn

Fra stilhed men ikke til storm...klokken er 22.30, og inde i havnen måler vi 17 meter i sekundet. DMI siger 20 meter i sekundet. Jeg tør ikke tænke på, hvordan det ville være, hvis det virkelig blev storm. Vi tændte instrumenterne, inden vi gik til køjs, og har i nat målt op til 15 meter i sekundet. Det er jo normalt ikke helt vildt i Lillebælt og omegn, men herovre..... Hold da kæ.., der er gang i den!

File 2272

Uvejret som det så ud sidst på eftermiddagen

Ved middagstid var bølgerne imellem 1 og 3 m høje - her 22.30 er bølgerne målt til 4-5 meter. Bølgerne er lange og ser lidt frygtingydende ud, håber da de aftager noget, inden vi tirsdag begynder hjemrejsen - ellers skal jeg pivert ingen steder!

File 2259

Det blæser op - læg mærke til fyret ved indsejlingen til Svaneke havn

Uanset vind og vejr, så er hyggen i båden afstressende og beroligende, dog må det nu gerne holde op med at regne! DET er nok... Vi har jo sommerferie, og vil vi have så meget vand, vil vi gerne bare hoppe ud i det. De behøver ikke sende det fra oven!

I næste afsnit sættes kursen mod Rønne.

Hvis du ikke har læst de 4 første afsnit om Humorisks tur til Bornholm, kan du læse dem her: