Rejsedagbog - Hammershus og besøg på røgeri

Trine Søes billede
Din bedømmelse: Ingen Gennemsnit: 5 (3 stemmer)
Danmark
55° 16' 40.764" N, 14° 48' 5.9976" E

Følg med  i 3. del af Carstens beretning om bådens Humorisk og besætningens tur til Bornholm. I første del af rejsedagbogen ankom båden med besætningen, Skipper Carsten og 1. Styrmand Henning (Carstens nabo), til Rønne og de sejlede derfra videre til Hasle havn. Nu er de på vej til Allinge havn på nordspidsen af Bornholm.

Allinge havn et klart hit

Fra skuffelse til vild begejstring. Vi anløber Allinge havn lidt over klokken ni. Og nu forstår jeg hvorfor der ikke var flere både i de andre havne, for de er åbenbart alle i Allinge havn. Det var dog en vild og dejlig ændring i hygge og miljø. Havnen er rigtig godt fyldt op, og jeg forstå nu, hvorfor Havnemesteren Michael anbefalede os at komme mellem kl. 10-12.

File 1130

Stemning fra ombord på Humorisk og på havnearealet spiller et orkester jazz

Byen osser af atmosfære

Her er en helt anden atmosfære - her er hyggelige caféer, butikker med alskens issenkram og både en Brugs og Netto lige ved havnen. Og bageren ligger lige om hjørnet, kan man snart forlange mere? Oven i hatten er her også jazzfestival, så der er ekstra liv på havnefronten.

Vi har lige spist frokost og sidder nu bare og nyder havnestemningen. I aften må vi hellere dele et par fadøl til lyden af de skiftende bands, der spiller lige om ørene på os

File 1098

Fine huse og smalle gade i Allinge by

Ny besætning på Humorisk

Det er slut med kun at være mænd ombord på Humorisk. Pigerne ankom i går aftes med taxa fra Rønne, da der var en længere ventetid på den bus, der gik direkte til Allinge. Ved ankomst tog vi en kop "Hej kaffe" og viste den nye besætning Allinge by.

File 1091

En fyldt Allinge havn

Livlig morgen

Her til morgen var der en vis trængsel i havnen. Dem der lå inderst i vores række skulle sejle, og det var der 6-7 andre der også skulle, og det samtidig med at Bornholmexpressen også lagde fra, og oven i det kom 3 nye både ind i samme tidsrum.

File 1134

Færgen fra Allinge afgår 2 gange til Christiansø og 2 gange til Sverige i løbet af en dag

Det giver en vældig aktivitet på alle både - også dem der ikke sejler. Alle giver en hånd med og holder fra, så når hele seancen er overstået, er alle kommet ud, og de nye ind uden skrammer.

Udflugt til Hammershus

Vi har planlagt at tage bussen til Hammershus. Bussen går fra Allinge kl 12.38, og det koster kr. 12 kroner per mand. Vi bliver sat af på den store p-plads ved Hammershus, der er mange biler og en masse mennesker på området.

File 1102

Hammershus Slotsruin

I år 1149 gav den danske konge det meste af Bornholm til ærkebispen af Lund, og Hammershus blev Ærkebispens faste borg og kom hermed i begivenhedernes centrum.

Det der er tilbage er stadig imponerende, og i sommertiden er der flere gange om dagen gratis guidet rundvisning på borgen. Det er meget spændende og levende fortællinger, så har du tiden, så følg en af guiderne rundt.

File 1106

Humorisks matrosser i knibe på Hammershus

Første gang man hører om Hammershus er i 1260erne, hvor kongen anklager Ærkebispen Jacob Erlandsen for uretsmæssigt at have opført borgen. Jacob Erlandsen forsvarer sig med, at han blot har udbygget en ældre borg. Og i de næste 100 år erobrer kongen Hammershus flere gange, men må hver gang give den tilbage igen. Man kan læse mere om Hammershus og borgens skæbne på de mange infotavler, der er opsat på området.

File 1108

Humorisks besætning hviler - fra venstre: Grethe, Karina, Carsten , Sandra og Annette og Henning er bag kameraet.

Efter en oplysende og interessant tur rundt i ruinen, drager vi til fods tilbage mod Allinge havn. Vi laver en afstikker ind til opalsøen, hvor Danmarks længste tovbane findes, og dem der har modet (ikke mig) kan få et ordentligt sus fra meget meget højt oppe for at lande i det klare vand for enden af rebet!! Der er også mulighed for udspring fra en klippe ved den ene side, vil tro der er 6-8 meter ned.

File 1112

Udspring fra en høj klippe og ned i Opalsøen

File 1136

Tovbanen der ender med en dukket i søen

Det er klart i vejret idag og på et højdedrag luge ved siden af opalsøen og lige inden Sandvig by, kan vi med lethed se både Sverige og Christians ø.

File 1116

Billede fra vores vandretur - det var smukt

Røgeriets fiskebuffet - en oplevelse

Vi er kommet tilbage til havnen, og lige nu hviler besætningen, inden vi går på røgeri for at mæske os i deres fiskebuffet.

File 1122

Fiks lille reklamebil for Nordborms røgeri

DET kan anbefales! Der er alt, hvad hjertet begærer og i rigelige mængder, jeg nævner i flæng:

Røget sild, alle former for marinerede sild, rolmobs, røget ål med røræg, røget laks, gravad laks, rejer med æg, rejesalat, krabbesalat, fiskefilet og pommes frites, blæksprutteringe, og helt sikkert mere som jeg har glemt....og nej jeg fik ikke prøvet alt, men jeg gjorde et ihærdigt forsøg.

Ikke at forglemme var der i denne liflige buffet også fri isbar med diverse kugleis og softicemaskine...øj jeg fik forspist mig, men det var dejligt.

Afslapning ombord

Nu er vi tilbage på Humorisk og aftenen fordrives i cockpittet med et spil sequence med tilhørende kaffe og fløde (fløde = baileys). Imorgen mandag har pigerne bedt om shoppe/badedag, så jeg tror vi mandfolk kunne finde på at tage fiskestængerne og futte ud på klipperne og fiske lidt!

Men det er jo ferie, så dagen bestemmer farten.

I næste afsnit af Carstens rejsedagbog står den på hviledag i Allinge, som pigerne ombord har ønsket. Der grilles ombord på Humorisk, og der sejles videre til Gudhjem.