Red morfar - ny kampagne for brug af redningsvest

Trine Søes billede
0
Din bedømmelse: Ingen

Beredskabsforbundet lancerer en ny kampagne, der skal få os til at huske redningsvesten. Kampagnen hedder i år Red morfar og kører frem til juni. Hvert år drukner alt for mange danskere til søs. I gennemsnit drukner 11 mennesker til søs om året - og i langt de fleste tilfælde har ingen haft redningsvest på. Risikogruppen er mænd i alderen 50+ - derfor har kampagnen fået navnet Red morfar.

Intet lovkrav om at være vest

Det er ikke et lovkrav at bære redningsvest, når man sejler. Men det er et lovkrav, at der er veste ombord til alle personer ombord. For din egen sikkerhed er det også vigtigt, at vesten har en synlig farve - det gør det nemmere for redningsfolk at finde dig, hvis uheldet er ude, og du ryger i vandet. Mørke farver som sort og mørkeblåt forsvinder i oprørt hav, og vanskeliggør at finde personen som er faldet overbord. Så derfor tænk i sikkerhed og synlighed fremfor, hvad der ser bedst ud på havnen.

File 3270

Veste findes i mange udgaver og farve - men tænk på først of fremmest på din sikkerhed

Visionen med kampagnen fra Beredskabsforbundet er at ændre adfærden blandt fritidssejlere og lystfiskere, så de altid bærer redningsvest, når de er til søs. Men også, at man tænker på sikkerhed generelt, når man udøver sin fritidsinteresse til søs.

Relaterede Sejlnet artikler

Redningsvest til børn - hvad skal du tænke på?

Sikkerhed til søs - valg af redningsvest

Annonce