Hvad skal du tænke på ved køb af brugt motorbåd?

Trine Søes billede
5
Din bedømmelse: Ingen Gennemsnit: 5 (2 stemmer)

 

Hvad skal du tænke på, når du skal købe brugt motorbåd. Hvis du vil ud og købe brugt motorbåd af en privat sælger, skal du sikre dig, at han rent faktisk er ejer af båden. Lad være med at købe båd på en rasteplads, og spørg til og se papir på båden. Hos en forhandler skal du sikre dig, at han har ret til at sælge båden.

Velfungerende motor med service

Da en motorbåd ikke har sejl, er du fuldstændig afhængig af at have en velfungerende motor ombord. Ofte er en motor i en motorbåd ret dyr, og det er vigtigt du får testet motoren, hvis du står og skal købe brugt motorbåd. Det allerførste du skal koncentrerer dig om, er hvor mange timer motoren har kørt. Har motoren fået regelmæssig service, og hvem har foretaget service, vedligehold og reparationer. At en motor er ældre er ikke et problem, hvis den blot har fået regelmæssig service og vedligeholdelse. En moderne bådmotor er temmelig robust bygget, og for de bedste holder de i op imod 25 år. Det er dog altid rart at se kvitteringer eller en form for logbog over reparationer, så man har en idé om, hvilken stand motoren er i.

Prøvsejl båden

Det første du skal tjekke er motorrummet, det skal være fri for vand og olie. Hvis det er muligt at få en prøvesejlads i motorbåden, er det helt klar en fordel. Her kan du få en fornemmelse for båden, og ikke mindst teste motoren, der skulle kunne startes let og uden mislyde og os. Sejladsen skal være minimum af 20 minutters varighed, da motoren skal nå at blive varm, men også afsløre om motoren bliver for varm. Det kan du teste ved at sætte motoren i tomgang og frigear, når motoren er gennemvarm - tag dernæst et blik på instrumenterne. Hvis temperaturen stiger og olietrykket falder, er motoren højst sandsynlig ikke i topform.

Fungerer styretøjet, gearerne og gashåndtaget

Tjek styretøjet fungerer korrekt, der må ikke være slør. Reagerer båden, når du drejer en cirkel til venstre og dernæst til højre. Nogle motobåde drejer nemmere til den ene side end den anden, alt afhængig af, hvilken skrue motorbåden har - det er helt normalt. Det er også vigtigt at teste de forskellge gear på motorbåden. Prøv at pres båden, hvis du får lov af sælger. Gas og gearhåndtaget skal glide nemt og uden større modstand eller hak.

File 230

Test rat, gashåndtag, navigationsudstyr og gear

Når du alligevel er ude at sejle, bør du også kaste et blik på bådens generelle stand. Efterse at alle luger, klapper og foldesæder virker. Tjek at vinduerne og lugerne er vandtætte - du kan eventuelt smide en spand vand over dem for at teste. Man har ikke megen glæde af en utæt båd, hvor man skal være nervøs for regn og skumsprøjt. Husk også at teste toilettet, komfur og eventuelt køleskab/kølebox. Et andet godt råd er at teste alt elektronisk udstyr ombord - tænd og sluk alt, hvad der kan tændes og slukkes, og husk også at få efterset om lanterne fungerer.

Når du kommer i land skal du igen tjekke motorrummet, hvor der ikke må være olie og vand. Tjek olienpinden på motoren. Olien må på ingen måde være grumset, hvid eller have små knubber i - det kan tyde på vand i olien, og det er oftest en bekostelig affære at få repareret.

Tag en fagmand med på råd

Det kan sagtens betale sig at få en vurdering af en fagmand - især med motoren. Hvis det er en ældre motorbåd, du har forelsket dig i, er det vigtigt at du orienterer dig om, det er muligt at skaffe reservedele til drømmebåden. En fagmand eller bådkonsulent (gå efter en med bådbyggerbaggrund) kan også hjælpe dig med at finde skjulte fejl ved båden, som du ved første øjekast ikke opdager. Det kan spare dig for et dårligt køb, og det er ikke nogen dyr løsning - oftest mellem 2-3000 kroner.

Held og lykke med dit motorbådkøb

Annonce